SP Venlo aanwezig bij Avondwake voor schrijnend asielgeval

14 augustus 2006

SP Venlo aanwezig bij Avondwake voor schrijnend asielgeval

HOE SCHRIJNEND MOET EEN SCHRIJNEND ASIELGEVAL ZIJN?

De Roermondse en Venlose SP organiseerden afgelopen maandagavond een AVONDWAKE bij het AZC in Venlo.

Avondwake bij Asielzoekerscentrum te Venlo
De Avondwake bij het Asielzoekerscentrum (AZC) aan de Weselseweg te Venlo ten behoeve van het schrijnende niemandsland waarin het landloze Bosnische gezin Selimovic nu al een aantal weken verkeert, kon afgelopen maandagavond rekenen op veel belangstelling. Ook leden van de SP Venlo waren aanwezig om haar solidariteit met het gezin te betuigen. Sprekers waren onder andere burgemeester Joos Truijen van Heythuysen, deken Franssen van Venlo (namens bisschop Wiertz) en SP-kamerlid Jan de Wit. De Avondwake werd verder ondersteund door enkele dichters en musici.

Uitgeprocedeerd gezin Selimovic

Het gezin afkomstig uit Bosnië bestaat uit vader, moeder en 5 kinderen in de leeftijd van 10 tm 18 jaar. De moeder is daarnaast 4 maanden zwanger.
In 1998 heeft het gezin vrijwillig geprobeerd terug te keren naar Bosnië omdat een beslissing op hun asielaanvraag al maar op zich liet wachten. Bij de grens met Slovenië kwam een einde aan de terugreis want de paspoorten bleken niet meer geldig te zijn. Na een bivak van 7 maanden aan de rand van een vuilnisbelt, restte niets anders dan een terugkeer naar Nederland: het land van hun asielaanvraag.

Bij terugkomst zijn vader en moeder Selimovic alle ambassades van het voormalige Joegoslavië afgegaan om aan nieuwe paspoorten te komen. Alles echter zonder resultaat. Overal werden ze weggestuurd of zelfs weggejaagd, met als "hoogtepunt" dat zij op de Servische ambassade ernstig gemolesteerd zijn geworden.

Vanwege het missen van een stempel van de Vreemdelingendienst (de 1e keer in 11 jaar), vanwege een zoektocht naar de doodgewaande oma van de kinderen die in Maastricht zou verblijven, werd hen de toegang tot het Venlose AZC ontzegd en zijn ze uitgeschreven als zijnde ‘met onbekende bestemming vertrokken’.

Vanaf medio mei staat het gezin op straat zonder middelen van bestaan. Overnacht werd onder de Noorderbrug in Venlo en her en der in bospassages. Doodmoe en berooid klopte de familie uiteindelijk aan bij de pastoor van Baexem. Tot 3 maal toe is het gezin naar Aanmeldcentrum Ter Apel afgereisd om weer in het AZC opgenomen te worden. Alle pogingen bleven zonder resultaat.

Als protest tegen een volstrekt inhumaan vreemdelingenbeleid waar dit gezin en anderen van de groep van 26.000 de dupe van zijn, gevoegd bij het het feit dat het niet langer acceptabel is dat rechten en belangen van kinderen op dermate grove wijze geschonden worden, was er op maandag 14 augustus een avondwake bij de ingang van het AZC in Venlo.

Dit was een oproep tot solidariteit met mensen die geen andere "misdaad" hebben gedaan dan een asielaanvraag tot verblijf in Nederland in te dienen.
Iedereen die zijn solidariteit wilde betuigen kon dit doen door deel te nemen aan de Avondwake. Rond 20.15 uur werd verzameld bij het AZC aan de Weselseweg 53 in Venlo. Fakkels, kaarsen, protestborden en diverse voordrachten sierden de wake.

De volgende sprekers hielden een vlammend en ge-emotioneerd betoog tegen het huidige asielbeleid, hoe met uitgeprocedeerde mensen wordt omgegaan of staken de aanwezigen een hart onder de riem:
• Burgemeester Joost Truijen van de Gemeente Heythuysen,
• De Venlose deken Franssen, als vertegenwoordiger van bisschop Wiertz,
• Hans van Bergen, stadsdichter van Roermond,
• Jan de Wit, woordvoerder Asielzaken in de Tweede Kamer, namens de SP,
• John Hölsgens, dichter/ muzikant,
• Een Roma-orkest dat voor een muzikale omlijsting zorgde.

Er waren werden zo’n honderd mensen aanwezig onder wie ook de fractievoorzitters van PvdA en GroenLinks in Venlo en de directeur van welzijnsstichting Wel.kom Venlo.
De familie Selimovic koos er voor om niet aanwezig te zijn omdat een terugkeer naar het venlose AZC te pijnlijk zou zijn op het moment van de wake en om niet in het middelpunt van de belangstelling te staan.

De familie is in een schrijnende situatie maar ze is niet de enige. Daarom moet er een generaal pardon komen voor alle mensen uit de groep van 26.000!

Meer informatie gewenst? Svp even bellen of mailen met Jos Haasen,
T. 0475-503110
M. 06-2892 8643
E. joshaasen@hotmail.com