Grijs op reis: gratis Openbaar Vervoer

3 augustus 2006

Grijs op reis: gratis Openbaar Vervoer

SP Ouderenplatform in actie
Het Ouderenplatform van de SP afdeling Venlo voert actie voor Gratis Openbaar Vervoer in Trein en Bus voor 65 Plus. D Aan het publiek zal worden gevraagd om met het zetten van een handtekening op een bouwsteen mee te bouwen aan gratis bus- en treinvervoer voor ouderen. Van de blokken worden bussen en treinen gebouwd, die bij de begrotingsbehandeling (eind oktober) worden aangeboden aan de Commissie Verkeer en Vervoer van de Tweede Kamer.

Het platform heeft een aantal argumenten voor gratis OV op een rij gezet: “Als ouderen gebruik maken van de bus en trein die toch al rijden zijn er geen financiële gevolgen voor de vervoersbedrijven. De bedrijven ontvangen immers een overheidsvergoeding voor het seniorengebruik van de anders leeg rijdende bussen en treinen. Bij meer gebruik van het openbaar vervoer ontstaat er meer vraag en stimuleren wij de uitbreiding van het openbaar vervoersnet, wat voorkomt dat steeds meer lijnen onrendabel en opgeheven worden. Als ouderen meer hun huis uitkomen, is dat goed voor hun sociale contacten. En tenslotte, als wij openbaar vervoer promoten laten onze kinderen ook eerder hun auto staan,” aldus de woordvoerder van het Ouderenplatform, .

De landelijke actie bouwt voort op eerdere voorstellen van de SP Tweede Kamerfractie zijn gedaan, zie:
www.sp.nl/nieuwsberichten/051206-kamer_kan_voor_eerst_kiezen_voor_gratis_ov.html
In België is ook bewezen dat het kan, zie: ouderen.sp.nl/ouderenkrant/2006_voorjaar/gratis_openbaar_vervoer_voor_ouderen.shtml

Voor meer informatie:
Afdelingsvoorzitter: Alex Vervoort