SP Europarlementslid: “A74 is snelweg naar de hel

30 juni 2005

SP Europarlementslid: “A74 is snelweg naar de hel

Overheid neemt met A74 milieunormen van Nederland en Europa NIET serieus

SP Europarlementariër Kartika Liotard heeft vorige week woensdag in een plenaire zitting van het Europees Parlement in Brussel gepleit om een einde te maken aan het A74 Plateau tracé: ‘In Noord Limburg worden de milieunormen al fors overschreden en door combinatie van de snelwegen A74 en A73 ontstaat er een nog slechtere situatie’, aldus Liotard.

De A74 zal veel extra vrachtwagens aantrekken en juist die vrachtwagens zijn de grootste vervuilers. De overheid neemt met de A74-Plateau tracékeuze de milieunormen van Nederland én Europa niet serieus. De NO2 uitstoot en de hoeveelheid fijn-stof gaat dramatisch toenemen.

Kartika Liotard stak haar verbazing over het doorzetten van deze beleidskeuze niet onder stoelen of banken: “Hoe is het mogelijk dat we deze weg blijven vervolgen? Onlangs constateerden we dat ook Europa op deze manier niet meer aan de Kyoto-normen zal voldoen. Ooit waren we koploper, die positie zijn we kwijt, en met projecten als de A74 in Limburg raken we nóg verder achterop. Nog maar een halve eeuw geleden stierven Limburgers massaal aan longziekten door het werken in de mijnen. Nu bezwijken ze onder NO2 en fijnstof. Dit A74 tracé is een snelweg naar de hel. Als we in Kyoto willen uitkomen moeten we precies de andere kant op.“

Zie hier wat er op het weblog van de SP-fractie te lezen is.