Geslaagde Super Zaterdag in Blerick

Voor de SP was het vandaag Super Zaterdag, tientallen SP'ers trokken samen Blerick in om mensen te vragen om het initiatief voor een Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico te steunen. En dat plan kreeg massaal steun.

Nadat we eind juli Venlo eens goed kennis lieten maken met het Nationaal ZorgFonds, ging op zaterdag 10 september een flink aantal SP’ers uit Venlo, Roermond, Horst aan de Maas, Venray, Weert en nog tig plaatsen, samen met partijvoorzitter Ron Meyer en gedeputeerde Daan Prevoo, de Blerickse wijk de Vossener in om aandacht te vragen voor deze nieuwe zorgverzekering.

Vooraf werden geïnteresseerden in Jongerencentrum Jacx bijgepraat tijdens een bijeenkomst waarbij meer informatie werd gegeven en vragen beantwoord over het Nationaal ZorgFonds.

Foto: SP-Venlo

Opening door Ron Meyer (midden, wit overhemd). Ook onze afdelingsvoorzitter Peter Nelissen (links naast hem) en gedeputeerde Daan Prevoo (zwarte jas) luisteren aandachtig naar Rons vlammende betoog. Daarna vlot de wijk in met z'n allen.

Eerder deze week was de folder van het Nationaal ZorgFonds al in een deel van de wijk verspreid zodat veel bewoners al de nodige informatie hadden en wisten dat hun gevraagd zou worden dit plan te steunen. Heel veel mensen bleken vandaag dan ook al goed op de hoogte te zijn en de steunbetuigingen liepen dan ook massaal binnen.

SP-voorzitter Ron Meyer was erbij in Blerick: “Vooral de

afschaffing van het zogenaamde eigen risico, oftewel een boete op ziek zijn, en de uitbreiding van het basispakket met onder andere fysiotherapie en het weer opzetten van een fatsoenlijke Geestelijke Gezondheid Zorg kreeg veel bijval.”

“De geld verslindende reclame budgetten, jaarlijks meer dan 500 miljoen euro, komt de mensen de neus uit en de algemene opinie is dan ook dat dit bedrag beter besteed kan worden.”

We zagen in Blerick dus ook hoe de nieuwe SP-voorzitter Ron Meyer zaken wil gaan aanpakken. De SP wil niet alleen streven naar een betere wereld, via de politiek in Den Haag of in de gemeentehuizen, maar zeker ook met regelmatig actie op straat, waar dat nodig is.

Sommige bewoners waren overdonderd toen ze deur openden en Ron Meyer bij hun op de stoep stond. “Goh, meneer Meyer, u gaat echt op bezoek bij de mensen.”, was een van de vele reacties.

Ja, SP’ers gaan regelmatig in gesprek met de mensen thuis en op straat. Dat is ook terug te horen in debatten in de Tweede Kamer en gemeenteraad waar regelmatig geciteerd wordt uit deze gesprekken, als voorbeeld van wat er leeft en wat er verbeterd dient te worden.

Ron Meyer: “Het sociale geluid van de SP is in deze tijd namelijk meer dan nodig om tegenwicht te bieden aan die partijen, die alleen aan geld en winsten denken en de meest kwetsbare personen keer op keer weer met keiharde bezuinigingen treffen.”

Foto: SP-Venlo

Samen met Ron Meyer bespraken we achteraf de reacties uit de buurt op Super Zaterdag. Naast de bezuinigingen op de zorg kwamen ook het armoedebeleid, de vluchtelingencrisis, werk en zekerheid, en wijkgerelateerde onderwerpen aan bod. Zaken die we allemaal genoteerd hebben om aan te gaan pakken.

De verkregen informatie willen we later (7 oktober) tijdens een openbare avond terugkoppelen, wat uit onze rondvraag naar voren kwam en vervolgens de discussie aangaan hoe tot een Nationaal ZorgFonds te komen als alternatief voor de marktwerking.

Meer informatie daarover volgt spoedig, houd vooral deze website in de gaten.