Op naar een Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico

De afgelopen weken stonden we regelmatig op markten om aandacht te vragen voor het Nationaal ZorgFonds. We kregen eigenlijk enkel enthousiaste reacties, mensen zijn het huidige dure zorgsysteem behoorlijk beu.

De reden dat we als SP het initiatief om te komen tot één Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico steunen is vrij eenvoudig uit te leggen.

Ieder jaar maken de zorgverzekeraars gemiddeld een miljard euro winst. Dit geld wordt dus niet besteed aan goede zorg, maar verdwijnt in de zakken van de vier grote verzekeraars.

Daarbovenop besteden de zorgverzekeraars honderden miljoenen per jaar aan het overstapcircus. En wanneer u ziek bent wordt u door het ‘eigen risico’ beboet met 385 euro. Dit kan anders, dit moet anders.

Van concurrentie naar samenwerking

Het is daarom tijd voor één Nationaal ZorgFonds. Zonder onnodige bureaucratie en kostenverhogende concurrentie. Zonder geldverslindende reclame en zonder torenhoge salarissen voor zorgbobo’s. En het eigen risico van 385 euro schaffen we af, want dat weerhoudt mensen ervan om naar de dokter te gaan. Ziek zijn is geen keuze.

Om die redenen steunen we de actie, en vroegen we er aandacht voor tijdens de weekmarkt in Tegelen op 13 augustus, de weekmarkt in Blerick op 19 augustus, de rommelmarkt in Tegelen op 14 augustus, tijdens de braderie/rommelmarkt op 31 juli in Blerick, en tijdens de sfeermarkten in Arcen op 10 en ook nog op 24 augustus aanstaande.

Foto: SP-Venlo

Op 31 juli stonden we met een kraam op het Lambertusplein in Blerick tijdens de 'Van Venlo Veur Venlo Zomerkinderfestival en Braderie' van de  Stichting 1 klein gebaar, waarvoor nog dank!

Waar we ook waren, steeds kregen we louter positieve reacties. Mensen zien dat het huidige ondoorzichtige en alsmaar duurder wordende zorgbeleid slecht functioneert, de macht van de allesbepalende zorgverzekeraars dient doorbroken te worden, de patiëntenzorg dient weer op de eerste plaats te staan.

De zorg is niet onbetaalbaar maar wordt wel onbetaalbaar duur gemaakt, dat moet en kan veranderen. Door terug te keren naar een betaalbare basisverzekering die openstaat voor iedereen.

Hebben we u niet gesproken maar wel geïnteresseerd? Met uw steun kunnen we het regelen: goede zorg, zonder zorgverzekeraars en zonder eigen risico! Steun ook de roep, vraag een actiepakket aan of teken de petitie. Laat uw gegevens achter op nationaalzorgfonds.nl

Samen bouwen we aan een Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico. Betere en betaalbare zorg. Voor iedereen. Meer informatie over het zorginitiatief vindt u hier.