De afdeling op de hei

22 augustus 2024

De afdeling op de hei

Foto: SP-Venlo
Zondag 18 augustus vond een ‘heidag’ plaats voor kaderleden van de Venlose SP. We gingen die dag samen kijken naar de toekomst van de SP in Venlo en ieders rol daarin. Dat deden we ook met een locatiewandeling, en onder deskundige begeleiding.

We gebruiken deze zomer om samen met het bestuur en kadergroep vooruit te kijken naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. Op deze manier hebben we anderhalf jaar de tijd om ervoor te zorgen dat we klaar zijn om deel te nemen aan deze verkiezingen.

Onze ‘dag op de hei’ stond onder de bezielende leiding van Mathijs ten Broeke. Hij werkt voor de Nederlandse Woonbond, die opkomt voor alle huurders en woningzoekenden.
Daarvoor was hij wethouder en gemeenteraadslid in Zutphen (Gelderland). Bij de SP is Mathijs onderdeel van het Team Opbouw & Opleiding, dat aanbood om deze heidagen vorm te geven en te begeleiden.

Samen bespraken we eerst waarom we doen wat we doen, en hoe we dat lokaal vormgeven. Ook keken we vooruit naar wat ons te doen staat het komende jaar. Daaruit volgenden vijf speerpunten aan acties die de komende tijd worden uitgewerkt. Dan gaat het over bijvoorbeeld het verder vormgeven van de eigen organisatie, ledenactivering, kennisdeling en scholingen aanbieden.

Foto: SP-Venlo

De heidag bestond naast een groepsgesprek ook uit een actief onderdeel. Daarvoor gingen we wandelen door de binnenstad, waarbij we onderweg op verschillende locaties stilstonden om te bespreken wat de SP met de situatie daar kan gaan doen.

Dan gaat het om situaties die zich op die plek of in die omgeving voordeden, en waarvoor we destijds actievoerden, of waar we in de nabije toekomst de vinger op kunnen leggen om aan te pakken. Denk aan de stationsomgeving met het spoorcomplex en rangeerterrein waarvoor we meermaals op de barricaden stonden als het gaat om de veiligheid.

Op alle plekken waar we stilstonden kwam wel een onderwerp naar voren van zaken waar we de komende jaren aandacht aan kunnen besteden.

De heidag werd afgesloten met het maken van concrete afspraken, en echt afgesloten met een drankje op het terras van een kroeg in de oude binnenstad.