Tegelse aftrap campagne met dikke cheque voor ons allemaal

25 mei 2024

Tegelse aftrap campagne met dikke cheque voor ons allemaal

Foto: SP-Venlo
Zal het niet eens tijd worden dat ook de superrijken wat meer belasting gaan betalen? Zij kunnen het missen, merken het niet in hun beurs, maar helpen daarmee wel honderdduizenden Nederlanders. Win-win, aldus de SP, en daar was bijna iedereen in Tegelen het mee eens. Onze vette cheque voor een miljonairsbelasting staat nu vol handtekeningen. We waren in Tegelen om de campagne af te trappen, want op 6 juni zijn er weer verkiezingen.

Nederland mag namelijk weer naar de stembus. Niet omdat de formerende partijen (PVV, BBB, NSC, VVD) toch geen kabinet kunnen vormen, maar omdat op 6 juni verkiezingen zijn voor het Europees Parlement, de EU in Brussel.
Om de krachten te bundelen hebben vandaag (25 mei) een aantal Limburgse SP-afdelingen gezamenlijk de campagne afgetrapt in Tegelen. De SP stond in het centrum met de bewuste grote cheque, die mensen volop en graag tekenden.
Daarnaast gingen we ook de wijk in en riepen we deur-aan-deur mensen op om te gaan stemmen.

Foto: SP-Venlo

Met de cheque kunnen mensen laten zien het eens te zijn met het idee van de SP om een miljonairsbelasting in te voeren. Dat betekent dat iedereen met een vermogen boven 5 miljoen euro 5% belasting betaalt. Dat levert zo’n 12,7 miljard euro op wat geïnvesteerd kan worden in zaken waar we allemaal iets aan hebben zoals onze zorg, volkshuisvesting, onderwijs en energie.

De ongelijkheid groeit. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa en zelfs de hele wereld. Zo zijn er in Nederland een recordaantal van 51 miljardairs, en is het vermogen van de vijf rijkste mannen ter wereld sinds 2020 meer dan verdubbeld. Zij hebben samen een vermogen van 869 miljard dollar. Als je daarover nadenkt weet je toch dat het niet klopt en eerlijker verdeeld kan worden.

Foto: SP-Venlo

In onder meer de Plechelmusstraat en Kerkhoflaan gingen we de deuren langs. De mensen die we spraken zijn positief over de SP, ze ⁠vinden de kloof tussen rijk en arm te groot worden en ⁠steunen ons plan voor de miljonairsbelasting.
Opvallend hierbij is dat mensen die nog nooit gestemd hebben hierdoor wel SP willen stemmen. Mensen willen meer gelijkheid.
Ook hoorden we veel van ⁠kiezers die PVV gestemd hebben, dat ze teleurgesteld zijn in het regeerakkoord door de vele loze beloftes daarin.
En ondanks dat ‘Europa’ voor veel kiezers ver van het bed is, gaan toch veel mensen stemmen op 6 juni. Dat is een goed teken.

Foto: SP-Venlo

De ongelijkheid vergroten is een gevolg van politieke keuzes. Ook keuzes die gemaakt worden in het Europees Parlement. Denk bijvoorbeeld aan energiemaatschappijen die volgens de Europese Unie beter aan de markt kon worden overgelaten. Hierdoor profiteert een kleine groep mensen terwijl wij allemaal, de werkende klasse, de stijgende rekeningen moeten betalen.
De SP wil dat niet de allergrootste bedrijven maar de mensen voorop staan, zodat we hier als burgers en als land weer meer zeggenschap krijgen.

Op 6 juni mag de kiezer de koers bepalen voor Europa. Iedereen kan ons plan voor een eerlijkere verdeling van de welvaart, en het invoeren van een miljonairsbelasting hier steunen.

Bekijk ook: