Schaduwfractie kijkt scherp mee

6 april 2023

Schaduwfractie kijkt scherp mee

Gisteravond waren we als schaduwfractie in het Venlose stadhuis aanwezig bij de themabijeenkomsten over armoede en schuldenbeleid, wijkgebouwen (gemeenschapsaccommodaties), en verkeersveiligheid. We hoorden wat de voortgang is, wat is bereikt en de ambities die men heeft om de komende jaren te realiseren. Wat we hoorden stemde ons bij de ene presentatie treurig en bij een andere juist optimistisch.

We waren er niet alleen om ons te laten informeren over de stand van zaken maar ook over de dingen die wijzelf in de afgelopen jaren in de gemeenteraad hebben aangekaart of verbetervoorstellen voor deden.

Bijvoorbeeld rondom armoede&schulden lag er al een ambitieus en aangescherpt beleid (uit de periode dat de SP in de coalitie zat) maar de gemeente wil voor de komende jaren nog een stap verder gaan. Wij zagen daarbij dat onze voorstellen, ambities en moties van de afgelopen jaren nu vorm gaan krijgen in nieuw beleid. Dat doet ons goed.

Het komt nu neer op de uitvoering. Dat zal nog geen gemakkelijke worden. De politiek is aan zet om binnenkort keuzes te maken. Hopelijk durft ze de gemeente de kans te geven om de gepresenteerde ambities voor de lange termijn te gaan uitwerken, in plaats van te hameren op korte termijn resultaatjes (waar ze gisterenavond al naar hengelden).

Ander voorbeeld: Enkele bestuurders van wijkgebouwen vertelden waar ze tegenaan lopen en het viel ons op dat dit geen nieuwe informatie is. We hoorden dat sommige problemen nog steeds niet opgelost zijn, waarbij we ons afvragen wat er in de afgelopen tijd eigenlijk gedaan is.

Er zijn nu weer allerlei gesprekken en onderzoeken gedaan, die moeten leiden tot nieuw beleid (dat er allang had moeten zijn). Die onzekerheid en onduidelijkheid dient de gemeenteraad snel weg te nemen, wil men dat de vele wijkgebouwen overeind blijven en hun goede werk kunnen voortzetten dan zullen er eindelijk knopen doorgehakt moeten worden.

Rondom verkeer was het teleurstellend dat raadsleden hun focus leggen op detailzaken maar het grotere plaatje vergeten. Sommige partijen kijken vooral naar de positie van de auto, anderen naar die van fietsers, maar een geheel lijkt nog te ontbreken. Dat ondanks de presentatie en voorstellen vanuit de gemeente voor een verbeterde verkeersveiligheid.

We blijven het allemaal in de gaten houden. Want ook al zitten we niet meer in de gemeenteraad, wil dat niet zeggen dat we geen invloed kunnen hebben. We geven zeker onze mening mee wanneer dat nodig is om zaken te kunnen bijsturen.