Themabijeenkomst SP: De grens tussen eerlijke politiek en vriendjespolitiek

1 maart 2023

Themabijeenkomst SP: De grens tussen eerlijke politiek en vriendjespolitiek

Op vrijdag 10 maart organiseert de SP een openbare bijeenkomst over integriteit in de politiek. Er wordt gezocht naar de grens tussen eerlijke politiek en vriendjespolitiek. NRC-journalist Joep Dohmen en professor Paul Bovend’Eert (Radboud Universiteit) worden geïnterviewd en Marc van Caldenberg spreekt een column uit.

Limburg en ook de gemeenten Venlo, Horst aan de Maas en Venray werden de laatste jaren geconfronteerd met publicaties en onderzoeken naar de integriteit van de politiek in het algemeen en bestuurders in het bijzonder.

Joep Dohmen publiceert regelmatig over de integriteitskwesties. Hij schreef het boek 'De Vriendenrepubliek' en recent het boek 'De reünie van de Vriendenrepubliek', vaak samen met onderzoeksjournalisten van Dagblad de Limburger.

Professor Paul Bovend’Eert - geboren Venlonaar - doet onderzoek in het staatsrecht en dan met name over de regering, het parlement en de rechterlijke organisatie. Momenteel houdt hij zich in het bijzonder bezig met vraagstukken over integriteit in de politiek.

Na een interview met Dohmen en Bovend’Eert zal Marc van Caldenberg (SP-fractievoorzitter Limburgs Parlement) een column uitspreken waarin hij reflecteert op de integriteitskwesties die gespeeld hebben in Limburg en met name in het provinciebestuur; het College van Gedeputeerde Staten van Limburg. Na een korte pauze krijgt het publiek volop de kans de gasten vragen te stellen.

In het kort:
Wanneer: Vrijdag 10 maart aanstaande
Tijd: Vanaf 19.00 uur is inloop, de bijeenkomst start om 19.30 uur
Wat: De grens tussen eerlijke politiek en vriendjespolitiek
Waar: Schouwburg Venray (Schouwburgplein 1, 5801 BV Venray) in de foyer (eerste etage)
Wie: Openbare themabijeenkomst, toegang is gratis