De zorg gaat op zwart

12 maart 2023

De zorg gaat op zwart

Foto: SP-Venlo
Je moet het wel heel bont maken om zorgmedewerkers aan het staken te krijgen. Dat is precies wat het ziekenhuispersoneel vanaf donderdag gaat doen. Want door de hoge werkdruk dreigt de zorg op zwart te gaan. Vanmiddag bezochten we het ziekenhuis in Venlo om het zorgpersoneel te steunen. Symbolisch kregen ze van ons de Zilveren Stethoscoop uitgereikt voor hun onverzettelijke werk.

Overal zijn er stakingen, in het openbaar vervoer, vuilnisdiensten, rijksambtenaren, zelfs justitie. Alle lagen van onze beroepsbevolking zijn het zat en eisen betere arbeidsvoorwaarden, een goede cao en fatsoenlijke beloning. Terecht. En ook de zorgmedewerkers voelen zich verplicht om opnieuw actie te moeten gaan voeren. De SP steunt ook hun strijd.

We werden hartelijk ontvangen door het zorgpersoneel van de Spoedeisende Hulp in het ziekenhuis in Venlo. We boden ze een flyer aan - met iets lekkers voor bij de koffie - en gingen met hen het gesprek aan over de noodzaak van de actie.

Ook werd aan hen de Zilveren Stethoscoop aangeboden. Als blijk van waardering en voor hun onvoorwaardelijke zorg aan hulpbehoevenden, onder alle omstandigheden en zelfs wanneer de regeringspartijen al jaren van hen wegkijken en op de zorg bezuinigen.

Onze actie werd erg gewaardeerd door het zorgpersoneel. Dat doet ons ook goed.

Foto: SP-Venlo

De lonen in de zorg lopen al jaren achter op die in andere sectoren. De kosten voor werkende mensen blijven stijgen. Steeds meer mensen kunnen de boodschappen, energierekening en woonlasten niet of nauwelijks nog betalen. Tegelijkertijd zien we dat grote bedrijven recordwinsten maken en de lonen achterblijven.

Foto: SP-Venlo

Het ziekenhuispersoneel gaat daarom vanaf donderdag staken. Vanaf dinsdag gaan zorgmedewerkers elke dinsdag in zwarte kleding hun werk doen.
Hun actie verdient alle steun. Maar terwijl zij in actie komen, blijft het kabinet Rutte/Kaag wegkijken. Nu is het tijd dat Den Haag ook in actie komt!

Foto: SP-Venlo

Bij de ontvangstbalie in het ziekehuis hangt een duidelijke boodschap aan dit kabinet.

Het kabinet Rutte/Kaag moet nu geld vrij maken voor een fatsoenlijke salarisverhoging en betere voorwaarden. De SP steunt de acties voor meer loon en betere arbeidsvoorwaarden. Wij gaan die strijd graag met de zorgmedewerkers aan. Hier en in Den Haag.

Ook vandaag lieten we in het Venlose ziekenhuis zien dat een stem op de SP een stem voor de zorg is.