In memoriam Evelien Hendrikx

12 februari 2023

In memoriam Evelien Hendrikx

Vandaag bereikte ons het droevige bericht dat SP’er in hart en nieren Evelien Hendrikx is overleden. Evelien gedenken wij als een doener met een groot hart en heel veel humor. Bij menig actie was ze betrokken of kwam ze met ideeën daarvoor. Strijdlustig, een volhouder en altijd positief. Ze was al eens opgegeven maar de dood moest nog maar wachten want ze had nog zoveel te beleven. Gisterenavond laat ging het niet meer. De strijd tegen een vreselijke ziekte is gestreden, de pijn is voorbij, Evelien heeft nu de rust die ze verdient. We wensen haar naasten veel sterkte met de verwerking van dit grote verlies.

Evelien was goed met teksten en gedichten, en ze wilde overal en altijd zingen. Gingen we de buurt in en sloeg er iemand de deur voor haar dicht, riep ze hard “zal ik anders een liedje voor u zingen?” Dat kenmerkte haar bijzondere humor. “Er moet meer humor in de acties”, zei ze geregeld.

Ze was een doener, energiek en actiegericht; “niet lullen maar poetsen”. Altijd positief, vrolijk en enthousiast. Een volhouder. Ze hoopte de uitzondering te zijn, met het hart op de juiste plaats en een groot hart voor iedereen.

Spontane acties, vol ideeën, slogans bedenken en op t-shirts bedrukken. Altijd in de weer en wilde haar steentje bijdragen aan de samenleving. Zo was ze ook betrokken bij de organisatie van het ‘Mooi weer theater' en de moestuintjes van basisschool Harlekijn, waar ook haar twee jonge kinderen op zitten.

In het voorjaar van 2022 ging ze naar de huisarts met enkele op het oog onschuldige klachten. De uitslag van diverse medische onderzoeken daaropvolgend zetten haar wereld en die van haar gezin op de kop. 36 jaar, kleine kinderen, volop in het leven staan, altijd in de weer en ineens staat je wereld stil.

De ziekte was zo kwaadaardig dat behandeling zinloos leek. De artsen gaven haar op. Het ging zo snel dat ze binnen enkele weken ineens afscheid moest nemen van alle dierbaren.

De sterfdatum stond vast maar van de dood wilde ze niets weten. Ze wilde nog zo veel mooie momenten met de kinderen meemaken. Mijlpalen als een eerste schooldag, het behalen van het zwemdiploma, nog één keer samen ergens heen. Ze vocht terug en werd steeds beter. Ze liet artsen versteld staan.
Chemo- en immunotherapie sloegen aan. Maar hoe hard ze ook vocht, de extra maanden bleken uitstel, geen afstel. De ziekte sloeg keihard terug. Gisterenavond overleed ze.

Enorm krachtig hoe moedig ze met de situatie is omgegaan, daar verhalend over berichtte en positief bleef ondanks vele tegenslagen. Dat alleen al verdient grote waardering en respect.

Beste Evelien, wat zullen wij jou gaan missen! We wensen Richard, de meiden en alle naasten heel veel sterkte, liefde en de kracht om dit verlies een plek te geven.