SP'ers wandelen over Groote Heide

25 september 2021

SP'ers wandelen over Groote Heide

Foto: SP-Venlo
Vandaag was het zover, de wandeling op de Groote Heide in Venlo. Door gidsen van het Limburgs Landschap werden we begeleid en bijgepraat over de prachtige natuur in en om de heide, een roemrijk stuk Venlose geschiedenis, en dat er bijna een Airport Venlo was. Het was dus niet alleen leerzaam maar vooral gezellig, mét soep.

Een tijd geleden werd er door een actief lid van onze SP-afdeling een leuk idee geopperd. Hij bedacht een wandeling, op de Groote Heide in Venlo, die begeleid zou kunnen worden door de gidsen van het Limburgs Landschap.
Een keer wat anders en op een andere manier het leuk hebben met elkaar, en dingen te weten komen in je eigen omgeving waar je normaal niet bij stil staat.

Zo gezegd, zo in gang gezet. Vanochtend was het dan zo ver en is een groep geïnteresseerden (SP’ers en niet-leden) vanuit het Infocentrum aan de Hinsbeckerweg aan de wandel gegaan op de Groote Heide, een 250 hectare groot gebied aan de oostkant van stadsdeel Venlo, aan de Duiste grens.

De deelnemers van de wandeltocht werden opgedeeld in 2 groepen, elke groep ging met een gids van het Limburgs Landschap mee. Niet alleen de cultuurhistorische achtergrond van de omgeving kwam aan bod maar ook de bijzondere natuurwaarden.

Foto: SP-Venlo

Vol humor werden verhalen verteld van het heden en verleden. Over oude smokkelroutes uit de Franse tijd van Napoleon, over het oefenterrein dat het was voor de Huzaren en Cavalerie, en na de oorlog oefenterrein voor dienstplichtigen en de rijschool van Defensie. Maar ook verhalen over plannen van na de oorlog om op de heide een enorme woonwijk te bouwen. Dat onzinnige plan verdween in de prullenbak na hevige protesten van Venlonaren.

Ook werd er door gidsen uitleg gegeven over het voormalige vliegveld op de heide, het ontstaan daarvan en wat er na 1945 nog zichtbaar is, in het landschap zelf en gebouwen of wegen die nog bestaan.

Foto: SP-Venlo

In de Tweede Wereldoorlog bouwden de nazi’s hier hun grootste Europese vliegveld vanwaar (nacht)jagers opstegen voor ‘The Battle of Britain’ en later om geallieerde bommenwerpers te onderscheppen. Ook werden hier vandaan V1-raketten gelanceerd met ‘bestemming’ Engeland. Maar ook stonden hier de grote schijnwerpers en luchtafweerkanonnen om Engelsen en Amerikanen uit de lucht te schieten.

De geallieerden hebben het terrein meermaals gebombardeerd, om het vliegveld onklaar te krijgen. Niet elke bom trof doel en net als bij de bombardementen op de stadsbruggen werd door afzwaaiers delen van Venlo getroffen, met trieste gevolgen.

Foto: SP-Venlo

Exact op de Duits-Nederlandse grens Herongen-Venlo staat het monument voor het vliegveld en haar slachtoffers.

Na de bevrijding werd het vliegveld een tijd door de Amerikanen gebruikt als logistiek knooppunt in hun verdere opmars. Na de oorlog werd het vliegveld ontmanteld en werden de meeste hangars en andere gebouwen afgebroken; het staal en de bakstenen waren nodig voor de wederopbouw van (vooral) de binnenstad.

Dat maakt dat er nu nog maar weinig zichtbaar is van ooit het grootste vliegveld van Europa. Een eigen luchthaven Venlo is er nooit gekomen, wel een bijzonder landschap.

Want doordat er in het terrein bomkraters liggen, en verhogingen voor de luchtdoelartillerie, maar ook doordat dienstplichtigen misschien duizenden keren een schuttersputje groeven, kent het terrein planten die nergens anders voorkomen. Die kenmerken niet alleen het landschap maar geven het ook een beschermde status.

Foto: SP-Venlo

Op de Groote Heide is al tientallen jaren de zweefvliegclub Eindhoven-Venlo actief. Zo kwam er toch een soort van ‘Airport Venlo’, midden in een bijzonder mooi en afwisselend natuurgebied.

Uiteraard was er ook veel ruimte voor gesprekken onderling, deze gesprekken zorgden ook voor nieuwe inzichten en daar doe je het uiteindelijk voor.

Na ruim anderhalf uur waren we terug bij het Infocentrum en zat weliswaar de wandeling er op en maar werd de gezellige middag voortgezet onder het genot van een drankje en een kop soep met brood zodat we nog lang konden nakletsen en genieten van de omgeving.

Een geslaagde dag die smaakt naar meer, om als SP ook op een andere manier– buiten de politiek om – elkaar te treffen.