Inzamelingsactie voor Voedselbank Venlo

9 december 2020

Inzamelingsactie voor Voedselbank Venlo

De SP staat voor eerlijke inkomens zodat voedselbanken niet nodig hoeven te zijn. Maar van principes kunnen mensen in de problemen niet eten. We zijn solidair met de mensen in armoede die de voedselbank nodig hebben om te overleven. Daarom doen we zaterdag mee aan de grote product-inzamelactie om de gebruikers van de voedselbank te steunen.

Op 12 december staat Stichting Voedselbank Venlo bij 14 supermarkten verspreid in de gemeente voor een grote inzamelactie. De SP doet aan deze actie mee. We staan bij de supermarkt in de Vossener om aan bezoekers van de winkel te vragen om, tijdens het boodschappen doen, iets extra’s te kopen om te doneren voor de mensen die gebruik moeten maken van de voedselbank.

Denk aan producten die lang houdbaar zijn, zoals pasta, rijst, pastasauzen, soep, broodbeleg (jam, pindakaas), pannenkoekenmix, houdbare melk of vlees en vis in blik. Hiervoor krijgen bezoekers een flyer mee maat daarop een boodschappenlijst en meer informatie over het nut en belang van de actie.

Deze extra gekochte producten kan men bij de uitgang inleveren bij ons en de vele vrijwilligers van de voedselbank. Met deze extra donaties krijgt iedereen een goede en lekkere kerst.

Voedselbank Venlo heeft afspraken gemaakt met de bedrijfsleiders van de supermarkten over de inzamelactie en de op de flyer vermelde producten, zodat de supermarkt zich hierop heeft voorbereid. Ook worden bij de actie vanzelfsprekend de coronamaatregelen in acht genomen. Ondanks onze principes tegen voedselbanken in het algemeen, doen we aan de actie mee in het belang van diegenen die afhankelijk zijn van een voedselpakket.

Wat doet de voedselbank?

De voedselbank koopt geen voedsel, maar verzamelt voedsel. Dat doen zij door voedsel dat anders wordt vernietigd op te halen bij bedrijven, zoals supermarkten. Door voedseldonaties helpt de voedselbank in Nederland nu zo’n 5% van huishoudens die in armoede leven. Op dit moment worden alleen de mensen die het ’t aller hardst nodig hebben, geholpen. In Venlo zijn dat er zo’n 350 gezinnen! Meer weten? Ga naar hun website.

Supermarkten en producenten leveren minder aan de voedselbanken mede omdat ze vanwege de crisis preciezer inkopen en produceren maar ook om voedselverspilling te voorkomen. Hierdoor heeft de voedselbank vooral een gemis aan (verse) groenten, fruit en brood.

Voedingsmiddelen die mensen in armoede, die afhankelijk zijn de voedselbank, daardoor ook missen in hun voedselpakket. Met de inzamelingsactie kan ook de voorraad aan deze en andere producten worden aangevuld, zodat de ‘klanten’ ook in het nieuwe jaar hiervan kunnen blijven profiteren.