Verkiezingen EU: Breek op 23 mei de macht, laat Brussel niet de baas zijn

8 mei 2019

Verkiezingen EU: Breek op 23 mei de macht, laat Brussel niet de baas zijn

Foto: SP
Donderdag 23 mei mogen we in Nederland stemmen voor onze vertegenwoordigers in het nieuwe Europees Parlement. Lang niet iedereen doet dat. Veel mensen hebben geen vertrouwen meer in deze Europese Unie (EU) en blijven daarom thuis. Zij berusten erin dat Brussel tegenwoordig over zowat alles de baas speelt in Nederland.
Maar dan blijft alles zoals het is. Die stemmen gaan verloren en niemand zal ze horen. Thuisblijven helpt dus niet.

En er staat bij deze verkiezingen wel wat op het spel. De strijd lijkt te gaan tussen eurofielen die alleen maar meer macht aan Brussel willen geven en nationalisten die de Europese samenwerking de rug willen toekeren en grensoverschrijdende problemen niet willen aanpakken. Deze tegengestelde visies op Europa zijn allebei even dom en een gevaar voor de vrede, veiligheid en vooruitgang waar de EU ooit voor opgericht was.

In het SP-programma laten we zien dat er ook een alternatief is. Je stem kan namelijk ook een breekijzer worden. Juist om de almacht van Brussel te breken. Wij keren onze rug niet naar Europese samenwerking, maar wijzen een Brussel dat de baas speelt radicaal af.

Stem samen voor een sterk Nederland waarin we weer zelf beslissen hoe we samenwerken met andere landen. En voor een Europese samenwerking waarin de belangen van mensen, dieren en ons milieu weer voorop staan. Ook in de EU is het tijd voor rechtvaardigheid.

Foto: SP

Lijsttrekker Arnout Hoekstra (Vlaardingen, 1984) vertelt: “De EU is volledig ontspoord. Ooit was zij een nuchter samenwerkings- verband van landen. Maar nu worden multinationals in de watten gelegd en werknemers tegen elkaar op- gezet. De Europese elite wil zich bemoeien met onze pensioenen, ons openbaar vervoer en ons werk. Ze droomt over een Europese superstaat met één regering en één leger. Het is de hoogste tijd om in te grijpen. Voor een sociale en rechtvaardige samenleving.”

“De SP wil dat we zelf kiezen hoe we samenwerken. Niet Brussel gaat over onze pensioenen en ons openbaar vervoer, maar wijzelf. Laten we samen de Europese elite een halt toe roepen. Wij laten Brussel niet de baas zijn!”

Wat willen wij?

• Nederland is zelf de baas
We willen wel samenwerken, maar geen Brusselse bemoeienis met onze pensioenen, ons openbaar vervoer en ons leger.
  • Mensen boven multinationals
We stoppen de bevoordeling van multinationals en uitbuiting van mensen. We beperken arbeidsmigratie als middel om de lonen laag te houden.
  • De verspilling moet stoppen
We verlagen de extreme salarissen van Europese politici fors. We schaffen het peperdure verhuiscircus en de overbodige Europese Commissie af.

Stem op 23 mei op de SP, voor een sociaal en rechtvaardige EU.