14 maart: Thema-avond over migratie en arbeid

6 maart 2019

14 maart: Thema-avond over migratie en arbeid

De Limburgse land- en tuinbouw en logistieke bedrijven profiteren van arbeidsmigranten uit vooral Oost-Europa, die tegen een mager loon en onzekere huisvesting hier komen werken. Dat is oneerlijk. Donderdag 14 maart organiseren we een themabijeenkomst over arbeid en migratie en gaan daarover in gesprek met Kamerlid Jasper van Dijk.

Arbeidsmigranten, migratie- en asielbeleid zijn gevoelige thema's die ook binnen de SP voor de nodige discussie zorgt: Hoe denkt de SP over mensen die nu op de vlucht zijn of in de toekomst nog op de vlucht gaan bij nieuwe conflicten? Wat vinden we van al die Polen die hier komen wonen en werken? Wat is de visie over arbeidsmigranten, vluchtelingen, statushouders en "gelukzoekers" en hoe is men tot dit standpunt gekomen? Wat zijn de feiten en cijfers?

SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk is woordvoerder Sociale Zaken Integratie en Migratie, en geeft antwoorden tijdens de discussieavond. Ook zal een statushouder (voormalig asielzoeker) voor deze avond uitgenodigd worden om zijn verhaal te vertellen vanuit zijn perspectief.

We starten ongeveer 19.00 uur. De avond eindigt ongeveer 22.00 uur. Locatie is het informatiecentrum van de Stichting Ons Fort in Gebouw I op het de voormalige kazerneterrein aan de Garnizoenweg 3 in Venlo. Vanuit de Venrayseweg is bij binnenkomst op het terrein het gebouw meteen rechts. Daarlangs en tegenover is voldoende parkeergelegenheid.

UPDATE: Voor Kamerleden is de agenda onvoorspelbaar en dat blijkt ook nu weer want Jasper van Dijk moet deze avond (14 maart) dringend aanwezig zijn als woordvoerder tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer. Als vervanger hebben we Arnout Hoekstra weten te strikken. Hij is oud-wethouder in Vlaardingen en Kamermedewerker op het gebied van migratie en daarnaast lijsttrekker voor de EU-verkiezingen in juni. Hij weet zogezegd net zo veel van het onderwerp als Jasper en is ook daarmee een goede vervanger.