De SP deelt uit

20 december 2014

De SP deelt uit

Vanwege de feestdagen én de vele bezuinigingen die de mensen dit jaar op hun dak kregen trakteerden we het winkelend publiek afgelopen dagen op een smakelijk presentje. We werden overal met enthousiasme ontvangen, erg leuk.

Al jaren horen we dat 'na het zuur het zoet komt', maar wanneer zegt men er niet bij. Sterker, dit jaar werden lokaal en landelijk een boel bezuinigingen aangekondigd waarbij de grootste, die op de zorg, vanaf 1 januari haar beslag krijgt.

Dus ook komend jaar gaan mensen de gevolgen van de bezuinigingsdrift merken, nog meer zuur? Dan brengen we het zoet zelf wel.

In de gedachte van de feestdagen zette de SP dit weekend het winkelend publiek in het zonnetje met een symbolische traktatie door het uitdelen van kerstkoekjes, chocolaatjes en kerstkransjes.

Zo stonden we afgelopen dagen in diverse stadsdelen en werden overal met enthousiasme ontvangen. Door het creëren van sfeer toverden we de mensen, ondanks de koude en regen, een lach op het gelaat. Hartstikke leuk.

Ook tof dat we hulp kregen van onze jongeren van ROOD-Venlo, jong in de SP.

Onze aanwezigheid riep veel reacties op, positief naar ons en negatief over de ontwikkelingen in Den Haag deze week, mensen zijn het gedoe daar meer dan beu. Het leverde wel goede gespreksstof op.

We kregen ook vragen, zoals wanneer eindelijk de hondenbelasting wordt afgeschaft of volledig ten goede komt aan hondenzaken. Tja, als het aan ons lag allang...

Naast de complimenten over het optreden van Emile Roemer, in het Kamerdebat over de nieuwe zorgwet, kregen we veel vragen wat dit nu betekent; of de vrije artsenkeuze gehandhaafd blijft, of dat VVD en PvdA dit via een slinkse weg toch wegbezuinigen?

Mensen maken zich veel zorgen, vooral over de zorg.
Hoe leg je mensen uit dat de regering zich niets aantrekt van de democratie? Door dit laatste ook gewoon te vertellen natuurlijk, maar mensen herkennen het ook wel, spuugzat zijn ze het.

Daarvoor is een oplossing, want op 18 maart zijn er verkiezingen voor Provinciale Staten die vervolgens een nieuwe Eerste Kamer kiezen. Dus indirect kan men in maart al de meerderheid die het kabinet en haar gedoogpartners nu nog hebben om al die slechte wetten erdoor te drammen, wegstemmen en daarmee het kabinet een rode kaart geven.

Goed dat we de straat opgingen, niet alleen om zorgen bij mensen weg te nemen en vragen te beantwoorden, maar ook om gewoon op een ludieke wijze iets lekkers uit te delen. We wensen u fijne feestdagen!