Vragen over toegankelijkheid schoolgebouwen

27 juni 2014

Vragen over toegankelijkheid schoolgebouwen

Onlangs luidde het GIPS de noodklok over de toegankelijkheid van de scholen in Venlo. Diverse voornamelijk basisscholen zijn onvoldoende bereikbaar voor mensen met een beperking. De SP heeft hierover de wethouder bevraagd in de raadsvergadering van 25 juni, en kreeg positieve toezeggingen.

De Stichting GIPS Noord Limburg (Gehandicapten Informatie Project Scholen) bestaat uit een groep vrijwilligers met en zonder functiebeperking die elke week een groep 8 van een basisschool in de regio Venlo bezoekt om middels voorlichting de integratie te bevorderen van met name jongeren met een functie- en/of lichamelijke beperking.

Uit haar vele bezoeken komt terug dat er (nog) diverse schoolgebouwen zijn die niet of onvoldoende toegankelijk zijn voor gehandicapten. Dit heeft het GIPS meermaals aan de orde gesteld maar verbeteringen blijven uit. Daarover stuurde ze 10 juni jl. een brief aan het gemeentebestuur.

De SP heeft deze brief, met onderliggende voorbeelden en niet nagekomen toezeggingen, aangepakt om de wethouder om opheldering te vragen.

In de besluitvormende raadsvergadering van 25 juni stelde SP-raadslid Alexander Vervoort de volgende vragen aan wethouder Testroote.

Vervoort: "Onze eerste vraag was of het juist is, zoals GIPS in haar brief stelt, dat de wethouder heeft toegezegd om basisschool Passe Partout in Tegelen beter bereikbaar te maken? En wat hierin de stand van zaken is?”

Letterlijke citaten uit de GIPS-brief luiden:

"Wethouder Testroote vond ook dat een en ander niet kon, en zegde ons toe er alles aan te zullen doen om de problemen op te lossen. Bv. middels een liftje bij de trappen binnen.”, en even verderop staat: "Tot op heden hebben we nog niets vernomen van enige actie zoals beloofd door Wethouder Testroote.”

Stevige bewoordingen, die om opheldering vroegen.

De wethouder reageerde hierop dat hij inderdaad heeft toegezegd om scholen beter bereikbaar te maken. Problemen zijn in beeld gebracht waarbij vijf knelpunten zijn onderkent. Er is nieuw beleid in de maak maar het beperkte budget maakt het lastig om de knelpunten (spoedig) op te lossen.

Vervoort: “In de beeldvormende vergadering op 7 mei jl. werd de stand van zaken betreffende Agenda 22 toegelicht, waarbij de wethouder op mijn vraag over toegankelijkheid van de gebouwen antwoordde dat het college zich sterk maakt om alle openbare gebouwen toegankelijk te krijgen.

Met de brief van GIPS nu stelde ik daarom nogmaals de vraag in hoeverre Agenda 22 en daarmee de toegankelijkheid van alle openbare/publieks gebouwen gewaarborgd gaat worden, welke termijn men hiervoor stelt, en of men hiervoor alle medewerking krijgt?”

Testroote zei hierop: “Met gezond verstand, pragmatisch en praktisch, moet omgegaan worden met de Agenda22-principes. We pakken kansen wanneer ze zich voordoen.” Dit is een mooi streven maar een echte stimulans ontbreekt om Venlo over enkele jaren volledig toegankelijk te krijgen.

Dezelfde vraag geldt voor de SP voor wat betreft commerciële panden zoals horeca en culturele voorzieningen; wat zijn de vorderingen daarin betreffende Agenda 22?

De wethouder erkende dat het daarin stroef loopt, een bewustwordingscampagne moet er voor zorgen dat commerciële partijen zelf gaan inzien dat een open houding ook in hun voordeel kan werken, (nieuwe) klandizie aantrekt. Hiervoor is de gemeente in overleg met de Stuurgroep Agenda22.

In de brief zegt GIPS dat in augustus 2014 de Wet op het Passend onderwijs in gaat waarbij dan alle schoolgebouwen toegankelijk moeten zijn, en dat hierin een inspanningsverplichting ligt voor het college. De SP vroeg in hoeverre deze Wet een instrument is om bijvoorbeeld onderwijsgebouwen (al dan niet dwingend) toegankelijk te maken, aan te passen voor mensen met een beperking, en of de gemeente dat instrument kan/gaat inzetten?

De wethouder antwoordde dat het niet realistisch is, dat het niet altijd en overal kan. Aanpassen waar het kan, waar kansen zich voordoen. Dwingend optreden kan alleen tenzij er geld voor beschikbaar is om zaken af te kunnen dwingen en daarop te handhaven. Dat geld ontbreekt nu.

Vervoort: “Opnieuw moeten we constateren dat de bezuinigingen ervoor zorgen dat bepaalde voorzieningen uitblijven of vertraging oplopen. We houden de gang van zaken verder in de gaten.

Het is goed gebleken dat we de vragen stelden, de gegeven antwoorden en toezeggingen helpen Venlo verder om zoveel mogelijk toegankelijk te worden voor iedereen, of je nu wel of niet een beperking hebt, iedereen dient overal welkom te zijn en openbare gebouwen te kunnen betreden.”

(Agenda22 is een methode voor het maken van beleidsplannen en afspraken voor mensen met een beperking. De naam is ontleend aan het VN-verdrag inzake gelijke rechten voor mensen met een handicap.)