SP wint opnieuw in Venlo, nu voor de EU

26 mei 2014

SP wint opnieuw in Venlo, nu voor de EU

rood potlood kiesvakjes op EU-vlagDe EU-verkiezingen pakken voor de SP bijzonder uit: Flinke winst en toch geen extra zetel. In Venlo scoorde de partij opnieuw erg goed met een mooie winst, beter zelfs dan op 19 maart.

De uitslag van de verkiezingen voor het Europees Parlement van afgelopen donderdag 22 mei zijn zondagavond 25 mei tegen middernacht dan eindelijk bekend gemaakt: De SP boekt opnieuw een mooie overwinning maar dat resulteert niet in extra zetels.

Dat is zuur, de SP haalde 11.000 meer stemmen dan bijvoorbeeld de PvdA en toch krijgt die partij wel 3 zetels en de SP maar 2 zetels omdat de PvdA een lijstverbinding had met GroenLinks (dat net de PvdA juist stemmen verloor). Enkel een morele winnaar.

Zo verging het ook tussen D66 (dat procentueel de grootste partij

werd) en CDA (dat ondanks minder stemmen toch een zetel meer kreeg dan D66). Een kermisuitslag die geen recht doet aan de stembusgang en tevens slecht is voor het vertrouwen van de kiezer. Maar we moeten het hiermee maar doen.

In Venlo ging 32,2% van de kiesgerechtigden stemmen, bedroevend laag maar ook dat is niet anders dan dat het is. Deze verkiezingen spreken niet tot de verbeelding, de kiezer interesseert het weinig. Dat geeft ook wel iets aan, de 68% thuisblijvers hadden deze verkiezingen kunnen bepalen maar geven door niet op te komen dagen net zo sterk een signaal af dat ook als proteststem gezien kan worden. Voor de gevestigde machtspartijen een factor om rekening mee te houden.

Dan de uitslag in Venlo zelf. In vergelijking met de vorige verkiezingen in 2009 is er een fors verlies voor het CDA (-9,7%) en PVV (-6,8%), een klein verlies voor PvdA (-1,2%) en GL (-2%), flinke winst voor 50plus (+7,3%) VVD (+2,5%), D66 (+3,9%) en SP (+5,1%)!

De SP is hiermee de 3e partij geworden in Venlo en daarmee groter dan VVD, D66, PvdA!

Emile Roemer (rechts) feliciteert lijsttrekker Dennis de Jong op de uitslagenavond (22 mei).

De SP is in Venlo van 6,6% in 2009 naar 11,7% nu gegaan, een vette winst van 5,1% en na 50plus de grootste winnaar van deze EU-verkiezingen in Venlo! Ook in Venlo is de SP de grootste partij op links. Een fantastisch resultaat.

De SP scoort zelfs nog beter dan de prachtige winst bij de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart jl. Bijna opnieuw een verdubbeling, nu zou die vijfde raadszetel binnen zijn gehaald. Wat als de opkomst nou groter was geweest...

Hoe dan ook, laat deze uitslag een goed voorteken zijn voor de toekomst.

Als SP zijn we supertrots op het behaalde resultaat en bedanken de kiezer voor het vertrouwen.

Super bedankt! En nu weer aan het werk om ook de EU 100% sociaal te maken.

De SP meehelpen nog groter te worden? Steun ons door lid te worden: klik hier.