SP organiseert debat: De EU in binnen- en buitenland

11 mei 2014

SP organiseert debat: De EU in binnen- en buitenland

Regelgeving-btw-bij-import-binnen-de-EUOp 17 mei houdt de SP in Venlo een openbare informatieavond over de EU met inleidingen door Kamerlid Harry van Bommel en kandidaat Younis Lutfula, die in discussie gaan met het aanwezige publiek. Het debat wordt geleid door oud-raadslid Duran Yildiz.

Wat betekent de Europese Unie voor Nederland en welke rol speelt deze EU in het Midden-Oosten en de Arabische wereld? Op 22 mei zijn de verkiezingen voor het Europees Parlement maar voor velen is de EU een 'ver-van-mijn-bed-show', oninteressant, onoverzichtelijk en afstandelijk.

We nodigen iedereen uit om van gedachten te wisselen over de EU, het belang van verkiezingen voor het Europees Parlement – dat het merendeel van onze wetgeving en financiële armslag bepaalt – voor Nederland, wat we van de EU merken in ons land en welke invloed we kunnen uitoefenen om de mammoettanker die EU heet van koers te laten wisselen, in nationaal en internationaal belang.

De avond wordt gehouden op zaterdag 17 mei en start om 19.30 uur en vindt plaats in de zaal van de Alevitische Vereniging Venlo aan de Alberickstraat 3A te Blerick (hetzelfde gebouw als de Dierenambulance, de zaal is open vanaf 19.00 uur).

Achtergrond van de sprekers: Harry van Bommel is sinds 1998 lid van de Tweede Kamer en voor de SP woordvoerder Europese Zaken en buitenlandse Zaken. Hij is verkiezingswaarnemer bij de OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa).
Younis Lutfula is SP-kandidaat voor het Europees Parlement. Hij is lid van Provinciale Staten in Utrecht. Hij komt van oorsprong uit Kirkuk, Irak, en studeerde aan de Universiteit van Amsterdam.
Duran Yildiz is naast betrokken burger, praktijkonderwijzer en was tot maart jl. raadslid in Venlo voor de partij Lokale Democraten.

De avond wordt muzikaal begeleid door de lokale band Some Day.

De EU heeft in Nederland geen beste naam; de opstelling van de EU in internationaal opzicht zorgt regelmatig voor vraagtekens over de juiste aanpak, het uitblijven van überhaupt een aanpak, stroperige diplomatie of juist het verergeren van de situatie.

Vaak spelen andere/eigen belangen en verborgen agenda's een rol bij de opstelling van de EU in de wereld. Denk aan de bevoordeling van Europese bedrijven die in Afrika zaken doen maar tegelijkertijd kampen Afrikaanse bedrijven die zaken willen doen in de EU met torenhoge invoerrechten.

Denk ook aan de handelswijze van de EU bij conflicten in Turkije,  Palestina en Oekraïne en de burgeroorlogen in Syrië en rondom de 'Arabische Lente'.

Het openbare debat is bedoeld voor iedereen die zich wil laten informeren over de EU en de verkiezingen daarvoor maar ook voor mensen met vragen over de EU en haar optreden in binnen- en buitenland.

Er is ruime gelegenheid voor vragen en discussie. Graag tot ziens op 17 mei.