Het Nieuwe Boeren: ons voedsel

2 april 2014

Het Nieuwe Boeren: ons voedsel

De SP organiseert op woensdag 9 april een bijeenkomst over het ‘Nieuwe Boeren’. De bijeenkomst vindt plaats in de Schouwburg van Venray en is bedoeld voor zowel boeren en tuinders als consumenten en betrokken organisaties. Een gerenommeerde hoofdgast zal de avond begeleiden.

Met de informatiebijeenkomst wil de SP aandacht voor de problemen in het huidige mondiale voedselproductiemodel en de rol van Nederland hierin. Het geven van een visie op landbouw en voedsel in de toekomst voor producent en consument onder de noemer ‘Het Nieuwe Boeren’.

Hoe zoeken we oplossingen en kunnen huidige systemen wezenlijk worden veranderd?  Hoe ontstaat een echte prijs voor onze boodschappen?
Hoe kan een eerlijke kostprijs berekend worden en worden kosten van milieu, gezondheid, sociale aspecten e.a. doorberekend en vervolgens door producent en consument samen gedragen?

Er komen ook vragen aan de orde als: Wat zou verrekend kunnen worden via de BTW? Waar moet wel of geen subsidie verstrekt worden aan ‘de landbouw’? Wat is gezond voedsel en hoe voeden we de wereld? Hoe krijgen we een eerlijke wereld? Hoe kunnen we de mens meer centraal stellen? Welke invloed heeft het kapitalisme?

De informatieavond wordt gepresenteerd door Paul Geurts, voorzitter van de Werkgroep Land- en Tuinbouw Noord-Limburg. Ter inleiding van de avond worden drie korte films vertoond die samenhangen met het thema.
Vervolgens wordt een inleiding verzorgd door professor dr. ir. Pablo Tittonell. Hij komt uit Argentinië en is hoogleraar Farming Systems Ecology aan de Wageningen Universiteit.

Verder komen vertegenwoordigers van supermarkten (Ekoplaza en Plus) aan het woord.

De bijeenkomst vindt plaats op woensdag 9 april, van 19.30 tot 22.00 uur, in de foyer van de Schouwburg van Venray, Schouwburgplein 1 te Venray. Graag tot ziens.

Een verslag van deze avond, door Sjef Rambags, kunt u lezen op de website van SP-Venray.