Creatief boekhouden met verliezen op grond?

10 februari 2014

Creatief boekhouden met verliezen op grond?

Diverse media melden vandaag dat onder meer de gemeente Venlo verliezen op haar grondposities naar de toekomst doorschuift. Zo wordt op grote schaal gebruik gemaakt van boekhoudtrucs om de verliezen op grondposities te verhullen. Dit nieuws is voor de SP reden tot het stellen van raadsvragen.

De SP heeft vaker aangegeven dat het gemeentebestuur de grondposities te positief voorstelt. Mede daarom pleitten we vorig jaar voor een regionaal grondbedrijf.

Het bericht vandaag in Volkskrant en Financieele Dagblad, waarbij onder meer Venlo nadrukkelijk wordt vermeld als gemeente die via boekhoudtrucs verliezen op haar grondprijzen verhult, verbaast ons maar we zagen dit ook wel aankomen.

Bij de bespreking van de meerjarenbegroting in november 2012 maakte de SP al eens het vage grondprijzenbeleid, het temporiseren van afboekingen en het betalen van de tekorten daarop aanhangig: “Als er tekorten zijn dan moeten die toch echt betaald worden, ook als ze uitgestreken worden over meerdere jaren dan nog blijft de rekening open staan. Afboeken is een idee maar of deze boekhoudkundige truc iets oplevert betwijfelen we.”, luidde ons betoog.

Een jaar later, in november 2013, maakte de SP het opnieuw aanhangig, wederom bij de bespreking van de meerjarenbegroting: “Om verkeerde concurrentie of te hoge waarderingen van gronden tegen te gaan, willen we een zachte landing creëren voor het grondbedrijf en voorkomen dat het gaat crashen.”, zeiden we toen.

We kwamen destijds met de motie ‘Regionaal grondbedrijf’ waarin we de zorgelijke situatie bij DCGV/Greenport/Klavertje4 als uitgangspunt namen.

De gronden op dat voormalige Floriadeterrein worden nauwelijks verkocht, de prijs wordt nu al naar beneden bijgesteld terwijl er juist gerekend was op een flinke verdienste op de grondverkoop, die al deels is ingeboekt. Men rekende zich rijk met geld dat er nog niet is.

Na de toezegging van het college van B&W dat ze al met iets dergelijks bezig zou zijn, trokken we de motie in. De wethouder gaf daarbij te kennen onze motie als ondersteuning van zijn beleid te zien.

En dan vandaag...

Met de berichten dat ook Venlo (nog steeds) verliezen op haar grondposities naar de toekomst doorschuift en dat met trucs in de boeken verhult, vragen we ons af wat dat beleid van de wethouder dan eigenlijk is. En of de ontwikkeling van het regionaal grondbedrijf wel is doorgevoerd.

Ook willen we weten welke gevolgen de directe afschrijving van verliezen op de grondposities zou hebben op de gemeentelijke begroting.

En ook of B&W bereid is maatregelen te nemen om toekomstige generaties niet te confronteren met verliezen van de huidige grondposities, en daar de gemeenteraad spoedig over te informeren.

Daarnaast willen we een helder overzicht van alle grondposities van de gemeente Venlo inclusief de oorsprong van die posities, en ook die posities die ondergebracht zijn bij op afstand geplaatste partijen zoals DCGV.

B&W dient onze raadsvragen binnen 30 dagen te beantwoorden.

Lees ook: