Gemeenteraad wil kinderpardon

1 maart 2012

Gemeenteraad wil kinderpardon

kind_met_verblijfsvergunning De Venlose gemeenteraad heeft zich woensdag uitgesproken voor een kinderpardon. Een meerderheid schaarde zich achter de oproep aan de minister om geen minderjarige kinderen het land uit te zetten.

De oproep aan minister Leers (CDA, Immigratie & Asiel) stond in een motie van GroenLinks die mee-ingediend werd door SP, PvdA en D’66. De motie verzoekt het college van B&W om bij de minister aan te dringen op een kinderpardon, gelet op de brede maatschappelijke steun en overwegende dat het wezensvreemd is om asielkinderen die geworteld zijn in Nederland terug te sturen naar het land van hun ouders terwijl ze niets weten van die taal, cultuur en gebruiken en mogelijk in levensgevaarlijke omstandigheden terecht komen. Hun ouders zijn destijds niet zomaar gevlucht.

SP-raadslid Alexander Vervoort: “Ook de SP-fractie Alexander-Vervoort steunde het voorstel om minderjarige kinderen die langer dan acht jaar in Nederland zijn niet terug te sturen naar hun land van herkomst. Naar schatting zijn er in Nederland 1500 asielkinderen die hier geworteld zijn, maar toch het risico lopen om uitgezet te worden.” In de Tweede Kamer wordt momenteel gewerkt aan een initiatiefwet die er voor moet zorgen dat kinderen zoals Mauro en Sahar in Nederland mogen blijven.

Vervoort: “Deze kinderen moeten het recht hebben om hier te kunnen blijven. Wij steunen dit voorstel dan ook van harte. Kinderen in dit soort situaties mogen voor hun verblijf niet afhankelijk zijn van een mediacircus.”

De VVD was van mening dat een oproep aan de minister niet aan de gemeenteraad is omdat het niet gaat om lokaal beleid. Dat is vreemd en tegenstrijdig aangezien 1) de VVD het initiatief nam voor onder meer een soortgelijke oproep aan de minister inzake de wietpas en 2) vanavond een oproep aan de minister steunde voor het behoud van het Belastingkantoor en 3) een oproep aan de minister steunde ter voorkoming van een verkeersinfarct. De VVD meet blijkbaar met twee maten.

Vervoort: “In eerste instantie wilde de VVD niet zeggen waarom ze tegen de motie was. still_filmpje_kinderpardon Ik heb gezegd dat ze niet moeten aankomen met de mythe van de zogenaamde aanzuigende werking die door een pardon ontstaat en wees daarbij op de recente cijfers van sterk dalende asielaanvragen. Het betoog van de VVD bleef tamelijk vaag.”

De motie kreeg met 18-16 net genoeg steun in de gemeenteraad van Venlo (er waren 5 afwezigen). Alleen de VVD en 4 (van de 7) CDA-leden stemden tegen de motie.
Het CDA stemde dus verdeeld. We hebben waardering voor de drie CDA’ers die vóór stemden, of zoals CDA-raadslid Idink op Twitter schreef: “Soms gaat persoonlijke opvatting boven partijstandpunt. Nederland sociaal”.

Website Kinderpardon waarop u ook de petitie kunt tekenen
Bekijk hier het filmpje over het kinderpardon: ‘Deze kinderen horen hier! Kinderpardon.nu’ (YouTube)
01-03-2012: Website Omroep Venlo: Raad stuurt college naar Den Haag