In memoriam Wiel Driessen

13 februari 2012

In memoriam Wiel Driessen

08-02-2012 Actie Sulzer Lomm 5 Vandaag bereikte ons het bericht dat Wiel Driessen zaterdag plots is overleden. Wiel was SP-lid maar vooral bekend als drijvende kracht achter Stichting De Ortolaan die het natuurgebied Krayelheide schoon hield en vogelvriendelijk inricht. We zullen zijn bevlogenheid en strijdlust missen.

Vandaag bereikte ons het droevige bericht dat SP’er Wiel Driessen op 60 jarige leeftijd is overleden. We leerden Wiel kennen als een gedreven persoon met een groot sociaal hart, een tomeloze inzet voor natuurgebied Krayelheide in de Boekend en als trainer van verschillende verenigingen in het Venlose amateurvoetbal.

Binnen de SP zette Wiel zich in voor de natuur, het verenigingsleven en werkgelegenheid. Hier kwam hij nauwelijks aan toe vanwege de gemeentelijke bezuinigingen op het opruimen van zwerfvuil waardoor het voortbestaan van Stichting De Ortolaan en zijn baan bedreigd werd. Samen met Wiel heeft de SP dit eind 2011 aangekaart en de eigenwijze wethouder gevraagd om een passende oplossing. Die is nog steeds niet in zicht; iets dat voor grote onduidelijkheid zorgt.

Wiel_in_het_landschap Wiel zoals we hem kenden; gedreven vertellend over de natuur.

Wiel was vrijwel dagelijks te vinden in het natuurgebied Krayelheide om leiding te geven aan de vrijwilligers en daarnaast wandelingen met uitleg verzorgde. Ook begeleidde hij psychische patiënten die bij de Stichting tot rust kwamen, en jongeren met een taakstraf, die het natuurgebied onderhielden en schoon hielden. Wiel zorgde dat het ingezamelde zwerfvuil werd opgehaald en regelde het onderhoud van de moestuin, waterafvoer, houtopslag en imkerij.

In 2000 nam Wiel het initiatief tot oprichting van Stichting De Ortolaan, genoemd naar de gelijknamige vogel die sinds 1994 is verdwenen in Nederland, met als doelstelling het herstel van het landschap rondom Krayelheide zodat onder meer deze akkervogel terug kan keren. Het natuurgebied Krayelheide meet 2500 hectare (5.000 voetbalvelden) en staat opnieuw onder druk omdat de gemeente Venlo gaat bezuinigen op het ophalen van zwerfvuil, Wiels functie via een ID-baan schrapte, de 5000 euro subsidie wil intrekken, en het gebouw van de Stichting weg wil nadat ze het eerst 12 jaar gedoogde.

zwerfvuil_container De opbrengst van 1 week, allemaal afval dat werd gedumpt in het bos.

De afgelopen maanden heeft hij dat trachten te voorkomen, iets dat veel stress opleverde. In november hield Wiel een emotionele toespraak voor de gemeenteraad, nam daarbij geen blad voor de mond en sprak harde woorden. Achter de schermen probeerden diverse partijen, met de Lokalen en SP voorop, te voorkomen dat de bezuinigingen het einde betekent van het goede werk van Stichting De Ortolaan. Die strijd gaat door.

Wiel_voor_clubgebouw Een trotse Wiel voor het gebouw van Stichting De Ortolaan.

Met het overlijden van Wiel Driessen verliest Venlo een bijzondere man die krachtig streed voor sociale rechtvaardigheid en het versterken van de prachtige natuurgebieden rondom Venlo. We danken Wiel voor zijn tomeloze inzet, steun en strijdvaardigheid. We wensen zijn familie en vrienden veel sterkte toe met de verwerking van dit verlies.

Website Stichting De Ortolaan
13-02-2012: Website Omroep Venlo: ‘Wiel Driessen (60) overleden’