Dit is het moment: Occupy Venlo

20 oktober 2011

Dit is het moment: Occupy Venlo

Occupy Venlo Wereldwijd wordt actie gevoerd tegen de uitwassen van het kapitalistisch systeem. Wat begon als een volksprotest in New York is in rap tempo overgeslagen naar andere steden waaronder Amsterdam en Den Haag. Vanaf de 29e zal de occupybeweging ook Venlo gaan innemen. De SP steunt dit initiatief en hoopt dat dit het begin is van een fundamentele verandering.

Mensen pikken het niet langer dat enkelen zich mateloos verrijken ten koste van velen én de samenleving. De financiële sector heeft door zijn onverantwoordelijke gedrag Europa en de wereld in een crisis gestort. Dat kan niet zonder gevolgen blijven. Ieder verstandig mens ziet dat er iets fundamenteel fout zit in ons systeem. De financiële markten zullen moeten worden beteugeld!

De tijdgeest is volledig gekanteld, mensen komen in opstand. Begonnen met de bezetting van Wall Street, kent de beweging nu overal ter wereld aanhangers en worden in vele wereldsteden soortgelijke protesten gehouden.
Op 15 oktober volgden ook Occupy Venlo Nederland met massale demonstraties in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Maastricht. Op 29 oktober is ook Venlo aan de beurt. Laat je stem horen tegen de zelfverrijking, tegen de geldverkwisting door banken die de wereld financieel naar de afgrond drijven terwijl burgers dit gelag mogen betalen. Het is tijd om samen te komen en onze krachten te bundelen. Het is tijd voor verandering! Bezet Venlo als signaal dat we dit gedoe niet langer pikken!

Laat voorop staan dat de occupy-beweging volledig onafhankelijk is, niet gebonden aan vakbonden of partijen. De occupy-beweging bestaat uit mensen met uiteenlopende meningen, achtergronden en politieke voorkeuren.
De SP steunt het gedachtegoed en doelstelling van het protest. Of zoals SP-leider Emile Roemer laatst in Amsterdam de beweging toesprak: Emile Roemer “Ik ben heel blij dat hier, en in de hele wereld, zoveel mensen opstaan want er moet echt heel veel gebeuren. De verantwoordelijken voor de crisis moeten aangepakt, het financiële systeem op de schop en de rekening moet op de juiste plaats worden gelegd, en dat is niet bij deze mensen. Ik hoop dat dit het begin is van een fundamentele verandering.”

De Venlose occupy-beweging roept mensen op ‘als jezelf’ te komen: “Omdat jij alleen jezelf kan vertegenwoordigen”. Spandoeken, protestborden en dergelijke zijn toegestaan, neem ze gerust mee om uw gevoel nog beter mee te uiten. Als u een masker wil dragen zet die dan op uw achterhoofd om problemen met de politie te voorkomen. Occupy Venlo is geen eendaagse actie maar moet net als in de andere steden uitgroeien tot een continue protest. Dus neem gerust uw tent en andere spullen mee om langere tijd op de Oude Markt te bivakkeren.

Website ‘Occupy Venlo’
15-10-2011: Roemer: Occupy beweging hopelijk begin van fundamentele verandering