Wethouder komt tegemoet aan zorgen omwonenden MFC Vossener

22 juni 2011

Wethouder komt tegemoet aan zorgen omwonenden MFC Vossener

MFCvossener Een hoop voorzieningen worden samen in een gebouw gestopt dat moet verrijzen aan de Vossenerlaan. De omwonenden waren aanvankelijk vóór totdat het ontwerp ineens werd gewijzigd waardoor de buurt vreest voor privacy, overlast, verkeersdrukte en waardedaling. De SP onderzocht de klachten en bracht ze in de raad naar voren, en met succes want de wethouder komt de buurt tegemoet.

Sinds september 2009 wordt er gepraat over de komst van het multifunctioneel centrum (MFC) waarin de twee basisscholen Vossener en ’t Ritjen, peuterspeelzaal, kinderopvang, activiteitencentrum en een gymzaal samen gebracht worden in hetzelfde gebouw. Met enkele jaren vertraging ligt er nu een bouwplan en ontwerp, dat gepresenteerd werd op een informatieavond eerder dit jaar. Dit voorlopige ontwerp werd door de buurt gedragen, ware het niet dat even later het ontwerp zonder overleg werd aangepast en flink de hoogte in ging.

Alexander Vervoort Fractievoorzitter Alexander Vervoort: “Enkele omwonenden benaderden de Hulpdienst van de SP-Venlo waarop we tussen 17 mei en 8 juni een buurtonderzoek hebben gehouden in de omliggende straten, en diepgaandere gesprekken gevoerd met twee omwonenden en de twee directeuren van de basisscholen die binnen het MFC gaan plaats nemen. Uitkomst waren veel nieuwe vragen, zorgen, klachten en boze reacties. Er is dus iets aan de hand in de Vossener met dat MFC.”

Het MFC komt op de plaats van de huidige basisschool en noodlokalen aan de Vossenerlaan 57 in Blerick. De hoogte van het toekomstige MFC telt 3 bouwlagen met een dakterras op de 3e verdieping. Het hoogste punt is meer dan 10 meter. De huidige gebouwen zijn hooguit 3,5 meter hoog. Het nieuwe pand wordt dus 3 keer zo hoog, omringd door woningen.

MFCvossener Deze impressie (Atelier PRO) toont goed de omvang in de omgeving.

Omwonenden vragen zich terecht af waarom er zulke hoge massabouw moet verrijzen die niet past in het huidige omgevingsbeeld, de privacy en het woongenot aan tast (bezoekers van het MFC-dakterras kunnen huiskamers en slaapkamers in kijken), en mogelijk voor waardedaling van de omliggende koophuizen zorgt?
Waarom ontbreekt het verkeersplan terwijl er met het MFC zo’n 450 verkeersbewegingen per dag zijn van breng/haalverkeer naar de scholen, opvang en sporthal dat bijna de hele dag door gaat, met 1 doorgaande ontsluitingsweg en 2 zijstraten die als dubbelparkeerplek gebruikt worden?
Waarom wordt er niet in de lengte gebouwd, waarbij de gebouwen lager uitvallen en er nog voldoende ruimte blijft voor een stuk park zoals ook nu het geval is?

Testroote De reactie van wethouder Testroote (PvdA) op het betoog van de SP luidde: “We kijken naar het algemene belang voor de wijk en dat weegt het zwaarste. Op het ontwerp zijn inmiddels 2 wijzigingen doorgevoerd waarbij de balkons er uit zijn gehaald.” Vervoort: “Ik heb voor de zekerheid nog eens gevraagd of het hier het dakterras betreft, en er dus geen toegang is tot het dak/daken.” De wethouder antwoordde bevestigend: “Er komen geen gebruiksruimtes op hoogte, ook geen dakterras.” Vervoort: “Dit is een mooie winst voor de omwonenden, hiermee is misschien wel hun grootste zorgpunt weggenomen.”

Verder zei de wethouder Testroote: “Ook bij het bouwen in de lengte zullen er bewoners zijn die hier tegen zijn. Daarnaast willen we voldoende ruimte voor het groen en parkje, zoals afgesproken in de eerdere plannen. Het verkeersplan is er nog niet en zal er voorlopig ook nog niet komen. Dit komt pas gereed bij de inpassing van de plannen voor de supermarkt aan de overzijde, dus wanneer we een totaalplaatje hebben. We sturen op een breed draagvlak en willen zoveel mogelijk mensen tevreden stellen. Als er bezwaren zijn, komen we hierop terug bij de gemeenteraad.”

MFCvossener Het ontwerp (Atelier PRO) toont de diverse onderdelen en bouwlagen.

De omwonenden zijn blij met de toezegging dat er geen dakterras komt maar zien hun overige zorgen niet weggenomen. Men beraadt zich op verdere stappen, gaan mogelijk bezwaren indienen en hun rechtsbijstand inschakelen. Het onderzoek dat de SP hield blijft staan en is door de buurt als getuigenverslag te gebruiken bij hun bezwaarprocedure.

De gemeenteraad heeft vanavond dan wel een ‘ontwerp-verklaring van geen bedenkingen’ afgegeven, maar wanneer tientallen bewoners bezwaar gaan aantekenen tegen het raadsvoorstel, komt dit in het najaar opnieuw in de raad aan de orde. Wethouder en raadsleden zegden op 8 juni tijdens het debat dat ze in gesprek zouden gaan met de buurt, maar deden dit niet. De raad zou er verstandig aan doen om in het najaar wel naar de omwonenden te luisteren.