Vragen over camera´s Maasboulevard

31 januari 2011

Vragen over camera´s Maasboulevard

Camera bewaking Op 28 januari ontving de raad en de pers een brief van burgemeester Bruls waarin hij stelt dat er cameratoezicht nodig is in het gebied Maasboulevard. Als dat zo is heeft de SP daar geen probleem mee, maar de brief laat voor ons veel zaken onbeantwoord. Via schriftelijke vragen trekken we maar weer eens aan de bel.

SP-raadslid Ton Heerschop: “De camera’s in de Maasboulevard zouden nodig zijn om te voorkomen dat illegale activiteiten zich verplaatsen richting dit gebied. De negen camera’s kosten 250.000 euro. De brief van de burgemeester zegt niet of er ook fysiek politietoezicht komt, of de camerabeelden bekeken worden, en waar dat geld precies vandaan komt.”

De geldvraag is zorgelijk omdat Venlo immers voor tientallen miljoen moet bezuinigen en het college geen geld wil besteden aan bijvoorbeeld sociale projecten.

Heerschop: “Daarnaast geeft de brief weer waar de camera’s komen te hangen, en dat die camera’s pas eind dit jaar worden geplaatst. cameratoezicht De brief is openbaar en de pers deed er verslag van. Mogelijke criminelen weten nu niet alleen waar ze in de gaten worden gehouden maar ook dat ze dit jaar nog niks te vrezen hebben. Of hoe zit dat dan? Vragen waarop de SP graag een antwoord heeft.”

SP-raadslid Alexander Vervoort: “Veiligheid is voor ons een belangrijk onderwerp en als camera’s een bijdrage leveren aan meer veiligheid is dat prima. De SP is voor transparantie en openbaarheid maar een brief waarin in geuren kleuren uit de boeken wordt gedaan waar en wanneer die camera’s geplaatst worden, is een beetje vreemd.”

Lees hieronder de brief die de SP-fractie stuurde:

Aan: College van B&W gemeente Venlo (via griffie)
Betreft: Schriftelijke vragen conform artikel 37 RvO
Onderwerp: Brief cameratoezicht gebied Maasboulevard 25-01-2011
Datum: 31 januari 2011

Geacht college,

Afgelopen vrijdag ontving ook de SP-fractie per email de brief van burgemeester Bruls (datum 25-01-2011) dat er in het gebied Maasboulevard cameratoezicht zal worden gerealiseerd, ter voorkoming van het verplaatsen van illegale activiteiten richting dit gebied. De brief roept de nodige vragen op. Met name de laatste alinea waarin gesteld wordt dat betreffende camera’s pas eind van het jaar worden geplaatst. De brief lezende zou het bijna een uitnodiging zijn voor personen die crimineel gedrag vertonen om juist dit jaar dit gebied op te zoeken.
Naar aanleiding van de brief heeft de SP de volgende vragen aan de burgemeester:

1. Venlo investeert in negen camera’s in het gebied Maasboulevard die in totaal 250.000 euro gaan kosten. Zijn dit alleen de kosten voor de camera’s? Hoe is de borging geregeld dat de beelden van deze camera’s ook direct bekeken worden?

2. De kosten voor de camera’s komen uit de grondexploitatie. Is hieruit werkelijk zo’n fors bedrag zo maar uit te halen? Hoeveel geld blijft er vervolgens over, en is dit vrij besteedbaar? Was dit geld niet gereserveerd voor het verder afronden van de werkzaamheden in het gebied?

3. Is er bij het ontwerp van de Maasboulevard rekening gehouden met de mogelijkheden van cameratoezicht? Zo nee, waarom is dit niet meegenomen in het ontwerp?

4. Is bij het ontwerp van de Maasboulevard rekening gehouden met het (on)mogelijk maken voor criminelen om zich op te houden in onoverzichtelijke locaties?

5. De brief zoals verzonden aan uw raad is openbaar. Aangeven dat de negen camera’s eind dit jaar geplaatst worden, is ook aangeven dat er dit jaar geen camerabewaking is in dit gebied.
- Waarom beschrijft u in de brief de termijn voor het plaatsen van deze camera’s, in de wetenschap dat ook criminelen nu weten waar het komende jaar geen cameratoezicht is?
- Neemt u als portefeuillehouder extra maatregelen om mogelijke overlast in dit gebied te voorkomen? Zo ja, wat zijn de kosten hiervan?
- Als deze kosten voor extra maatregelen lager zijn dan 250.000 euro waarom is de plaatsing van camera’s dan überhaupt nodig?
- Indien u geen extra maatregelen neemt, is het gebied dan elf maanden een ‘potentiële vrijhaven’ voor mogelijk crimineel gedrag, of wordt er fysieke politiesurveillance ingezet?

In uw brief geeft u locaties van betreffende camera’s aan. Daarmee kan dus ook bekend worden waar deze camera’s niet hangen, zeg maar de ‘witte vlekken’ op de kaart.
6. Wat is uw overweging geweest om deze locaties op deze manier weer te geven en niet in een vertrouwelijke mededeling in bijvoorbeeld het fractievoorzittersoverleg?

U stelt in uw brief dat cameratoezicht noodzakelijk is om de ongewenste criminele activiteiten tegen te gaan in dit gebied. Het is volgens de SP een illusie te denken dat criminelen geen ongewenste illegale activiteiten meer zullen uitvoeren enkel omdat zij niet in de Maasboulevard dit kunnen doen.
7. Deelt u onze mening dat hier sprake is van het waterbedeffect en deze illegale activiteiten elders in de gemeente plaatsvinden? Welke maatregelen gaat u daar dan tegen nemen?

8. Bent u het met de SP eens dat de gehele gemeente volhangen met camera’s geen optie is, wanneer de politie niet is toegerust om de beelden ‘live’ te bekijken en eventueel meteen in te kunnen grijpen? Waar ziet u de fysieke grens van cameratoezicht liggen?

In afwachting van uw schriftelijke beantwoording, met vriendelijke groet,
Fractie SP-Venlo, Alexander Vervoort en Ton Heerschop

radiomicrofoon In het radioprogramma 'Markt 2' discussieerden SP'er Ton Heerschop, Gé Vervoort (Realisten'82), Duran Yildiz (Lokale Democraten) en Martin Camp (VVD) over het gemeentelijk veiligheidsbeleidsplan en de nieuwe missie naar Afghanistan. Het programma werd uitgezonden op 29 en 30 januari 2011. Het radiodebat kunt u ook hier downloaden en naluisteren (55 MB).

28-01-2011: Website Omroep Venlo: ‘Cameratoezicht op Maasboulevard‘
28-01-2011: Website Dagblad de Limburger: ‘Cameratoezicht Maasboulevard Venlo‘