Op buurtonderzoek in de schilderswijk Venlo-noord

27 oktober 2010

Op buurtonderzoek in de schilderswijk Venlo-noord

23-10-2010 buurten Venlo-noord Ondanks de waterkou was het weer eens de hoogste tijd om de thermometer in de samenleving te steken en dus trok de SP een buurt in. Eens kijken hoe het in de omgeving van de Paulus Potterstraat is en hoe de bewoners hun wijk ervaren. De regen had die dag besloten het SP-werk wat uitdagender te maken.

Het merendeel van de bewoners is over het algemeen tevreden over hun buurt. De sociale contacten zijn goed en van sommige bewoners krijgen we te horen dat hun buurt in positieve zin is veranderd.
“Misschien kan er wat gedaan worden aan het groen”, klinkt het bij de meeste bewoners. Dan gaat het vooral over de bomen, waarbij de wortels de trottoirtegels omhoog drukken, en daarnaast maakt de toegenomen (uit)groei van de takken het lappen van de ramen op de verdieping lastig. De bomen kun je dit niet kwalijk nemen en de gemeente bezuinigt op het groenonderhoud.

23-10-2010 buurten Venlo-noord De Paulus Potterstraat, gelegen tussen Veldenseweg en Straelseweg.

Een mevrouw zei ons dat de buurt er op achteruit gaat sinds halverwege de straat een Turks gezin kwam wonen. Ze verweet zelfs dat het gezin het huis gekocht zou hebben van drugsgeld. Maar argumenten voor dit alles kon ze niet geven. Met andere buitenlanders in de straat had ze geen problemen. Een typisch geval van subjectiviteit en oordelen op basis van angst en onbekendheid. We hebben de mevrouw er op gewezen dat als ze serieuze aanwijzingen heeft, ze aangifte kan doen bij de politie. “Nee, dat hoefde niet”, zei ze. Misschien nog beter wanneer ze gewoon eens gaat kennismaken met het nieuwe gezin.

Een mevrouw vertelde ons dat het niet verlicht zijn van het hondenpad haar ervan weerhoudt om de hond daar uit te laten, dat zou beter kunnen. hondenpoep Het gebrek aan verlichting is een klacht die we geregeld tegenkomen juist in relatie met het uitlaten van honden in de avonduren. Men zou met extra verlichting zo wel eens twee vliegen in één klap kunnen slaan; het wegnemen van hondenpoepoverlast en een gevoel van onveiligheid.

Verkeer en veiligheid werden ook genoemd, er wordt nogal snel gereden in de straat. Waar horen we dat niet? Maar het is en blijft een aandachtspunt. En alsof het zo moet zijn vindt op dat moment de bestuurder van een Golfje dat het gaspedaal nog best wat dieper ingedrukt kon worden. Geen fijn idee als dat in je straat gebeurt. Een buurtbewoner haalt zijn schouder erbij op; “Ach mijnheer, of het nu een scooter of een auto is, ik vraag me af wanneer ik er eens eentje binnen heb liggen in mijn kamer.”

Naast deze zaken die beter kunnen, zijn de meeste mensen eigenlijk wel tevreden over de buurt. Met name de onderlinge band tussen de bewoners wordt over het algemeen als heel goed ervaren.

buurten

Na een tijd heeft de regen het toch gewonnen van het papier waarop we de opmerkingen willen schrijven. Terugblikkend onder het genot van een kop koffie informeren we bij de uitbater van café ’t Pumpke hoe het met zijn zaak gaat. ”Tegen de verwachtingen in erg goed eigenlijk”, geeft hij aan. Een mooie afsluiting, ook goed te horen dat er nog behoorlijk wat tevreden mensen en ondernemers zijn, zaak om dat goede te behouden wat de SP betreft.

De informatie die we kregen hebben we doorgespeeld naar het wijkoverleg Venlo-noord en de woningcorporatie. We verwachten dat zij, daar waar het hen betreft, de handschoen oppakken.

Buurtonderzoek: De SP wil graag weten wat er speelt in uw straat. Lees de enquête en vul hem in.
11-04-2008: Bijpraten in Venlo-Noord: goed gedrag belonen