Mogelijke gifaffaire in Tegelen

8 oktober 2010

Mogelijke gifaffaire in Tegelen

08-10-2010 Thorbeckestraat Onder elf woningen in de omgeving van de Thorbeckestraat, direct grenzend aan een voormalig bedrijfsterrein, is de bodem mogelijk vervuild met achtergebleven giftige stoffen. Een rapport concludeert dit op basis van onderzoek naar de bodemsanering in 1985. De SP heeft direct vragen gesteld over dit rapport en de potentieel ernstige situatie, en ging op eigen onderzoek uit.

De grond van het voormalig bedrijfsterrein waarop tot 1984 de ledikanten- en matrassenfabriek van Lücker en Steiner in Tegelen stond, blijkt toch niet zo schoon te zijn als gedacht. De fabriek gebruikte zware metalen en giftige stoffen in het productieproces. Na de sloop saneerde men de grond, althans dat dacht men. Blijkbaar was het saneren niet zodanig dat alle rotzooi uit de grond weggenomen was.

08-10-2010 Fabriek Lucker en Steiner Voorzijde van de fabriek aan de Broeklaan in Tegelen, eind jaren 1970.

De gemeente Venlo berichtte bewoners deze week dat er mogelijk verontreinigingen in de grond waren achtergebleven. In opdracht van de gemeente beoordeelde het bureau Econsultancy BV de gegevens van een onderzoek uit 1985, en daarnaast werd een gevelonderzoek gedaan. Een van de conclusies luidt: ”Op basis van bovenstaande criteria wordt de verontreiniging op de onderzoekslocatie vooralsnog als potentieel ernstig en potentieel spoedeisend aangemerkt.” Een zin waarbij de gemiddelde SP-volksvertegenwoordiger direct klaarwakker is.

Heeft Venlo met haar duurzaamheiddoelstellingen ineens een potentieel klein-Lekkerkerk-drama binnen de gemeentegrenzen? Bij woningcorporatie Antares zijn ze zich waarschijnlijk rot geschrokken want het zijn hun woningen op deze grond. Of gaat de verontreiniging verder? De SP wil het naadje van de kous weten en ging op onderzoek uit.

Daags na de bekendmaking van de mogelijke verontreiniging door Omroep Venlo, ging Alexander Vervoortfractievoorzitter Alexander Vervoort maar eens de deuren langs: “Bewoners waren zich geschrokken, ineens een rapport met een brief van de gemeente op de deurmat. In dat rapport allerhande kreten over overschrijding van de toetsingswaarde en getallen waarvan niet duidelijk is of het nu een gevaar oplevert of niet. Er is onrust ontstaan maar niemand weet of die terecht is.”

De SP kreeg het rapport ook in handen. Wat duidelijk is, is dat het rapport met name een studie is van de documentatie uit het verleden. Op basis van die documentatie kan men vermoeden dat er nog verontreinigingen in de grond zitten. De vraag is vervolgens hoe ernstig die verontreiniging is. Vervoort: “Samen met een deskundige hebben we het rapport doorgenomen en als we dan lezen dat er in de grond lood, chroom, zink, tolueen, benzeen en arseen zit, weten we in ieder geval dat deze stoffen in kleine hoeveelheden al ernstige schade opleveren voor de gezondheid.”

08-10-2010 Thorbeckestraat Acht van de elf woningen die mogelijk op nog vervuilde grond staan.

Vervoort: “Daarnaast bevat het rapport ook nog eens persoonlijke gegevens van buurtbewoners. Waarom doet de gemeente dit op deze manier? Waarom heeft men gekozen om gewoon een hoop onrust bij de mensen in de brievenbus te kieperen en vervolgens alleen te roepen dat er nog een vervolgonderzoek komt?” Waar rook is zal ook wel vuur zijn, denken de bewoners, en niemand kan hen ongelijk geven. Vervoort: “De gemeente had er beter aan gedaan om de mensen persoonlijk te benaderen, uitleg te geven en gelegenheid tot het stellen van vragen.”

"Ik ben opgegroeid in deze buurt en speelde destijds ook regelmatig in deze speeltuin. Als ik van buurtbewoners hoor dat ze zich zorgen maken dat de oorzaak van hun gezondheidsproblemen mogelijk de giftige grond kan zijn, gaan bij mij alarmbellen rinkelen.", aldus Vervoort.
De onderste steen moet boven komen. Reden voor de SP om vragen te stellen aan gemeentebestuur en Antares.

Hieronder kunt u onze vragen nalezen:

Aan: College van B&W gemeente Venlo
Betreft: Schriftelijke vragen conform artikel 37 RvO
Onderwerp: Mogelijk gif onder woningen in Tegelen
Datum: 08 oktober 2010

Via Omroep Venlo mochten we gisteren vernemen dat er mogelijk giftige stoffen in de grond aanwezig zijn onder elf woningen in de omgeving van de Thorbeckestraat in Tegelen, direct grenzend aan het voormalig bedrijfsterrein waar tot 1984 de ledikanten- en matrassenfabriek van Lücker en Steiner was.
De SP heeft van een bewoner het rapport mogen ontvangen van het vooronderzoek van Econsultancy BV. In het rapport wordt gesproken over mogelijke verontreinigingen van de bodem, waarbij met name de omgeving van een op het terrein voorkomende put al in 1984 de toetsingswaarde voor nader onderzoek bij concentraties zware metalen werd overschreden. Het rapport geeft veel waarden aan die voor burgers moeilijk of lastig te begrijpen en interpreteren zijn.
Naar aanleiding van dit rapport en de potentieel ernstige situatie, heeft de SP de volgende vragen:

1. Middels een vooronderzoeksrapport met begeleidende brief heeft de gemeente de bewoners van 11 woningen op de hoogte gesteld. Bent u bereid deze correspondentie en het uiteindelijke onderzoeksresultaat te delen met de gemeenteraad? Zo nee waarom niet?

2. De verontreinigingen zouden potentieel ernstig of potentieel spoedeisend zijn. Wat houden deze kwalificaties in voor de gemeente en hoe gaat u hierin handelen?

3. Loopt de volksgezondheid gevaar voor bewoners en bezoekers van betreffende panden en welke maatregelen denkt u te nemen om de risico’s in te perken?

4. Het vooronderzoeksrapport geeft aan dat er sprake zou zijn van verontreiniging met zware metalen en giftige stoffen. Kloppen deze gegevens en over welke stoffen gaat het exact?

5. Na de sanering van de grond heeft de Tegelse Bouwvereniging (TBV, nu Antares) deze woningen gebouwd. Kan worden nagegaan of personeel betrokken bij de bouw bloot heeft gestaan aan gevaarlijke stoffen en zo nee, waarom niet?

6. Heeft Antares in deze een aansprakelijkheid naar de bewoners toe of valt deze onder de verantwoordelijkheid van de gemeente of anderen?

7. Betreft de verontreiniging enkel de bouwgrond van de huizen of ook andere percelen in de omgeving, bijvoorbeeld het nabij gelegen speelterrein?

8. Welke kosten voorziet de gemeente te maken bij sanering van de grond, en zijn deze kosten mogelijk te verhalen?

9. Het betreffende vooronderzoeksrapport en begeleidende brief zijn volgens de bewoners per post verzonden, wat hen koud op het dak viel en veel onrust heeft opgewekt. Waarom heeft de gemeente in deze niet gekozen voor een actiever, directer en persoonlijker informatiebeleid?

10. Bent u met de SP van mening dat het verzenden van een rapport met meetwaarden betreffende verontreinigingen, dus moeilijk te interpreteren voor burgers, als onzorgvuldig kan worden gezien? Zo nee, waarom niet?

11. Bent u met de SP van mening dat het getuigd van onzorgvuldigheid vanuit de zijde van de gemeente door een rapport te versturen met daarin kadastrale/ persoonlijke gegevens over de buurtbewoners? Zo nee, waarom niet?

In afwachting van uw schriftelijke beantwoording, met vriendelijke groet,
Fractie SP-Venlo, Alexander Vervoort en Ton Heerschop

11-10-2010: Omroep Venlo: Lab wil urine bewoners Thorbeckestraat onderzoeken