Tweede 'slag om Venlo' bleef uit

12 juni 2010

Tweede 'slag om Venlo' bleef uit

NVU De NVU mocht van de rechter vandaag demonstreren in Venlo. Het verbod door burgemeester Bruls is door de rechter namelijk aan de kant geschoven, wel moet een andere route worden gevolgd. Venlo wordt voor de tweede keer geconfronteerd met een grote politiemacht die de orde moet handhaven.

De SP respecteert de grondrechten van de vrijheid van meningsuiting en demonstratie, en die wegen voor ons zwaar. Wij zijn altijd opgekomen voor die rechten (wij maken niet uit wie waar demonstreert) maar dan wel in een open debat en zonder zich te willen verschuilen achter zonnebrillen, capuchons of sjaals. Daarnaast heeft de SP grote moeite met een partij die op haar website trots vermeld dat zij “al 36 jaar de extreemste partij in Nederland is” met een verkort partijprogramma dat het volksnationalisme uitdraagt. Wat volksnationalisme teweeg kan brengen hebben we eerder meegemaakt en heeft tot rampen geleid.

politie

Op de website van de NVU staan onder andere het runenteken othalan verwerkt in een alternatieve Europese vlag. Dit teken gebruikten de nazi’s in de Tweede Wereldoorlog! Daarnaast vermeld de NVU dat zij bewust door de straten loopt op de geboortedag van Anne Frank. De partij komt op voor volksnationalisme en heeft diverse verwijzingen richting het fascisme dat leidde tot de gruwelijkheden in de Tweede Wereldoorlog. Een partij die zowel tegen het Jodendom tekeer gaat als tegen de Islam, Anne Frank gaat bewust demonstreren op de geboortedag van een meisje dat wereldwijd symbool staat als voorbeeld wat fascistische staatsterreur teweeg kan brengen. Dat deze partij in Venlo op deze dag demonstreert is erg pijnlijk.

De SP steunt de burgemeester in zijn eerdere beslissing tot het verbieden van deze demonstratie, om dezelfde redenen die de gemeente Venlo aangeeft. We veroordelen het gedachtegoed van de NVU en de sympathieën die zij koestert voor het fascistische verleden. NVU door Venlo Echter hoort de uitspraak van de rechter gerespecteerd te worden en moet de gemeente zich daaraan houden. Ondanks de financiële schade, imagoschade en het ongemak voor buurtbewoners en winkeliers...

Daar waar wordt opgeroepen tot volksnationalisme wordt steevast ook een tegengeluid naar voren gebracht. Zo’n tegenactie is volkomen gerechtvaardigd. Het probleem is alleen dat dit tussen deze groeperingen alleen kan met de inzet van honderden politieagenten, wil het niet komen tot een veldslag... Het mag duidelijk zijn dat de SP tandenknarsend moet toezien hoe deze groeperingen Venlo wederom lam leggen.

AFA

Het kwam gelukkig niet tot een massaal politieoptreden zoals in september 2009, en ook de opkomst van demonstranten aan beide zijden was stukken kleiner, maar de grimmige sfeer bleef. Er werden 37 arrestaties verricht, 400 agenten waren in de weer inclusief twee helikopters de hele operatie rondom de demonstratie kostte 400.000 euro. De vrijheid van demonstratie mag wat kosten, zowel positief als negatief.

13-06-2010: Dagblad de Limburger: "37 aanhoudingen bij NVU-betoging Venlo" (met video's)
03-06-2010: Omroep Venlo: "Bruls verbiedt NVU-demonstratie"