Centrum voor Jeugd en Gezin alweer wegbezuinigen?

22 juni 2010

Centrum voor Jeugd en Gezin alweer wegbezuinigen?

CJG De gemeente Venlo heeft besloten om het centrum voor Jeugd en Gezin te sluiten (samen met het Jongeren Informatie Punt), wat een bezuiniging van 300.000 euro zou moeten opleveren. De SP uit haar bezorgdheid vandaag in vragen aan de gedeputeerde, dat gemeenten nu al besluiten nemen die een negatief effect hebben op de inspanningen van de provincie, en mogelijk voor een goede overdracht van de jeugdzorg naar de gemeenten (ook als proefregio).

De Statenfractie van de SP heeft met verontrusting kennis genomen van een bericht in de media over bezuinigingsplannen van de gemeente Venlo. Het bericht luidt als volgt: “Volgens de bezuinigingsplannen van het college van burgemeester en wethouders moeten zowel het Jongeren Informatie Punt als het Centrum voor Jeugd en Gezin de poorten sluiten. Dat moet bij elkaar een besparing opleveren van ruim drie ton. De dienstverlening aan jongeren moet worden overgenomen door een digitaal loket. Het college wil in totaal zo'n 20 miljoen euro bezuinigen”.

Linda Haex Linda Haex: "De Statenfractie van de SP begrijpt heel goed dat veel gemeenten voor een moeilijke opgave staan en dat zij in financieel opzicht keuzes moeten maken. De SP is de mening toegedaan dat in de preventieve sfeer niet op jeugdzorg bezuinigd moet worden. Opvoedingsondersteuning hoort laagdrempelig, dicht bij de mensen te gebeuren en het wegbezuinigen van een CJG zal op langere termijn meer geld kosten dan de besparing van nu. Een digitaal loket kan nooit de lage toegankelijkheid en een baliefunctie van een Centrum voor Jeugd en Gezin vervangen."

Vooruitblikkend op een mogelijke overdracht van de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de jeugdzorg van de provincie naar gemeenten is de SP bezorgd dat gemeenten nu al besluiten nemen die een negatieve invloed hebben op doeltreffende preventie. kind Daarnaast dreigen de inspanningen van de afgelopen jaren teniet te worden gedaan waardoor ook sprake is van kapitaalvernietiging binnen de jeugdzorg. Het Centrum Jeugd en Gezin in Boulevard Hazenkamp in Blerick werd op 1 oktober 2008 geopend, en zou dus binnen anderhalf jaar alweer moeten sluiten? Dit is reden voor de SP om er vragen over te stellen.

Hieronder kunt u onze vragen nalezen:

Aan: College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg
Betreft: Schriftelijke vragen ex. Artikel 38 RvO
Onderwerp: Centra voor Jeugd en Gezin
Datum: Nederweert, 22 juni 2010

Met het oog op verdere ontwikkelingen binnen de Jeugdzorg en de plannen om in onze provincie 25 Centra voor Jeugd en Gezin te realiseren, heeft u de gemeenten een ondersteuningsaanbod gedaan. Voor de commissievergadering van het Sociaal Domein op 11 juni jl. heeft u ons een actueel overzicht aangereikt waarin duidelijk staat aangegeven dat het CJG Venlo geïmplementeerd is. De SP vraagt zich af hoe het kan dat een gemeente in eerste instantie voor 3 CJG’s wil gaan, dan uiteindelijk 1 CJG realiseert en deze nu weer wil sluiten?

Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Bent u op de hoogte van de situatie in Venlo?
2. Klopt het bericht dat de gemeente Venlo voornemens is om de deuren van het reeds geïmplementeerde CJG te sluiten?
3. Zo ja, bent u dan bereid om op korte termijn met de gemeente Venlo hierover in gesprek te gaan en vanuit de provincie een ondersteuningsaanbod te doen?
4. Wat kunt u zeggen over de stand van zaken in andere gemeenten? Zijn er in onze provincie nog meer gemeenten die een sluiting van een CJG overwegen en/of de voorbereidingen willen stopzetten?
5. Zo ja, welke inspanningen bent u bereid te doen? En bent u bereid ons hierover te informeren?

In afwachting van uw beantwoording, met vriendelijke groet,
Fractie SP in Provinciale Staten Limburg, Linda Haex

Website Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Venlo