Graag het 'vastelaovendsmodel' maar zonder de graaiers

12 februari 2010

Graag het 'vastelaovendsmodel' maar zonder de graaiers

masker Deze week gaat de vastelaovend weer van start! Het is een, voor de liefhebbers, prachtig fenomeen van joeks en plezeer. Voor degenen die buitenstaander zijn een onbegrijpelijk en ook ongrijpbaar gebeuren. En dan is er ook nog een verschil tussen het Limburgse model en dat van ‘de rest’.

Cultuur heeft Venlo de laatste jaren zeer bezig gehouden en de carnavalscultuur kan niet als los element worden gezien van alle andere culturele uitingen. Maar waarom praten we in deze regio over ‘vastelaovend’ en dertig kilometer naar het westen over ‘carnaval’? Het heeft alles te maken met de beleving en de traditionele achtergrond.
In Brabant viert men de carnaval anders dan in Limburg; het is het verschil tussen het Hollandse en het Rijnlandse. Het verschil tussen de boerenkiel met pet en de zeer streekgerichte zittingen en tradities. Het Rijnlandse carnaval is een traditioneler feest met gebruiken die terugvoeren naar eeuwen geleden. De Hollandse invloed is niet merkbaar, geen Patty Brard maar W-Dreej!

Het is een oude traditie die we in deze regio horen te koesteren. We moeten als volk gewoon blijven zeuren over die diknekken van de gemeinte en die binnen Jocus, Wortelepin en de Oeles; optocht het hoort er bij en maakt onderdeel uit van het feest. We moeten ze vooral blijven zien als regenten en proberen op een joeksige manier ze af en toe een hak te zetten. Net als overigens al die andere leidende vastelaovendverenigingen op de hak genomen worden. En we moeten vooral de politiek dezer dagen voor gek verklaren en ze in Steijl voor het Kaetelgerich slepen.

In deze bespiegeling van het feest dat onze regio in de greep gaat krijgen, is er ook die strijd tussen een ander Rijnlands model en het Angelsaksische; de economische modellen. Het Rijnlandse gaat uit van democratisering van arbeid, rechtszekerheid voor werknemers en daarbij ook een garantie voor betrokkenheid van die werknemer bij het bedrijf. Het Angelsaksische gaat uit van de gedrevenheid door geld en de wens zelf rijkdom te vergaren zonder verbonden te zijn aan wie of wat dan ook. Het is een zwart-wit stelling die de nodige nuance kent maar in de basis staan beide economische modellen voor de manier waarop de samenleving is ingericht.

Het Angelsaksische is de afgelopen twee jaren met de economische crisis gebutst en gedeukt geraakt. tragedie Maar toch winnen de aanhangers hiervan terrein. Onder valse voorwendselen en met het doorlopend zaaien van angst doet men voor komen of democratisering en emancipatie van arbeid niet aan de orde zijn en men blij mag zijn als men werk heeft. Triest dieptepunt is de oproep van de bende van de Bilderbergconferentie en hun Old Boys Network, die proberen om hun vele toezichthoudende baantjes te behouden.
De SP wil maximaal vijf toezichthoudende banen per mens in Nederland. De werkgeversverenigingen zeggen daarop dat "Nederland nu al te weinig kundige en vasthoudende mensen heeft" voor dit soort jobs. Blijkbaar is alleen de hoogte van de vergoeding en bonus belangrijk bij de figuren die zij graag op diverse posten hebben. Alsof er geen kandidaten zijn die het om het toezicht houden gaat en niet enkel en alleen om macht, geld, invloed en posities.

Het graaien en grijpen is eindig, alleen solidariteit en de menselijke maat bezorgen de samenleving langdurige winst! Daarom is de SP sterk voor het behouden van het Rijnlandse sociaal-economische model. Dit zuid-oostelijk model gaat hand in hand met onze vastelaovendscultuur; voor het op de korrel nemen van de macht, voor de nar die de koning de waarheid in het oor mag fluisteren ook al wil deze ze niet horen. Het is een systeem dat mensen nog steeds aanspreekt en bewezen is door de eeuwen heen.
Dus trap goed af in de Zoepkoel en de Parade, vergeet de knullige toestanden met de polsbandjes, geniet en neem de dikke nekken op de hak op een joeksige manier!

Vastelaovendswens

Maak er een mooi feest van en bedenk dat als je met vastelaovend de macht op de korrel kan nemen in het Rijnlandse carnaval, ook dat andere Rijnlandse model bestaat; dat model van samen, geen angst maar betrokkenheid en verbinding. Vastelaovend Same!

06-02-2010: Bedrijfsleven lobbyt tegen beperking aantal nevenfuncties door SP
06-02-2010: Reportage in EénVandaag: "Vriendjespolitiek en behoud van het Old Boys Network."