CDA kiest eieren voor z'n geld

10 december 2009

CDA kiest eieren voor z'n geld

CDA-logo Vandaag maakte het CDA-Venlo bekend dat Paul Stelder geen onderhandelaar meer is bij de coalitieonderhandelingen met VVD en PvdA. Oud-CDA-wethouder Stelder is directeur van Antares en dus direct belanghebbende bij het onderhandelingsresultaat. De SP reageerde verbaast en vroeg zich af wat hij daar te zoeken had.

Paul Stelder Het feit dat Paul Stelder onderhandelde voor het CDA was voor de SP bedenkelijk omdat hij als directeur van woningcorporatie Antares en bestuurslid van het Waterschap alle schijn van belangenverstrengeling zou moeten vermijden. Zeker gezien Antares betrokken is bij bouwprojecten in de nieuwe gemeente Venlo, zoals de omstreden multifunctionele accommodatie in Arcen.
Vorige week vroeg de krant de aanstaande oppositie om haar mening: “Vreemd dat het CDA Stelder in haar onderhandelingsteam liet zitting nemen, zeker als oud-wethouder en huidig Antares-directeur zou hij zich juist afzijdig moeten houden. Of is Stelder binnenkort opnieuw wethouder? Dat zou iets verklaren maar dan had hij ook per direct zijn huidige functie bij Antares moeten opgeven”, aldus aanstaand SP-fractievoorzitter Alexander Vervoort.

D’66 en GroenLinks deelden in de kritiek van de SP wat zorgde voor een brede verontwaardiging. Het CDA heeft dus wijselijk gekozen om Stelder te vervangen (door Arcenaar Will Scheepens). Het commentaar van Stelder is dat hij integriteit altijd met een hoofdletter schrijft... Vervoort: “Een vreemde opmerking omdat niemand de integriteit in twijfel trok maar bezwaar maakte omdat er sprake was van 'dubbele petten'”.

Voor de SP is de zaak afgedaan door de wissel binnen het CDA-onderhandelingsteam.
Het CDA had natuurlijk iets slimmer moeten acteren, maar wie maalt daarom als men na commentaar van drie oppositiepartijen binnen een week de juiste conclusie trekt en maatregelen treft. Vervoort: ”Zo'n snelle omschakeling belooft wat voor de komende raadsperiode”.

10-12-2009: website Dagblad de Limburger: "Stelder in Venlo geen CDA-onderhandelaar meer"