Onder de mensen, voor ons heel normaal

17 november 2009

Onder de mensen, voor ons heel normaal

buurten in de buurt Folders verspreiden, flyeren op markten, posters plakken en borden plaatsen is belangrijk maar de buurten in en met mensen praten over hun woonomgeving, is nog belangrijker. De campagne mag ons niet afhouden van het echte werk: praten met en luisteren naar de mensen en dus gaat het het ene hand in hand met het andere.

De SP staat er om bekend als enige serieus en constant de wijken in te gaan. Gewoon aan mensen vragen wat er goed gaat en beter kan in hun buurt. Buiten verkiezingstijd doen we dit maar ook tijdens de verkiezingscampagne blijft dit deel uitmaken van ons werk. Met buurten in de buurt doen we ervaring, kennis, inspiratie en ideeën op. We horen aan wat er beter kan en formuleren daar oplossingen voor. Zo komt ons programma tot stand en het voedt ons idealisme.

Tijdens de verkiezingen moeten er natuurlijk ook bij ons wat tandjes bijgezet worden. De SP was dan ook op vrijdag in Tegelen in de omgeving Holtmühlestraat/ St. Annastraat en zaterdag in Venlo in de omgeving Papegaaistraat/ Dr. Poelsplein te vinden. Gewoon in de wijken buurten met de mensen die er wonen en aanhoren wat er leeft. Tegelijkertijd stonden elders SP'ers te folderen en werd onze lijsttrekker geïnterviewd in 'Spijkers met Koppen'.

Spijkers met Koppen
Felix Meurders en Dolf Jansen presenteren het populaire programma met ditmaal een discussie tussen VVD-SP-NMP over de Venlose verkiezingen.

Vrijdag in Tegelen was het vooral de wateroverlast tijdens flinke regenbuien waar de mensen last van hebben. Tijdens de bouw van de A73-tunnelbak is blijkbaar niet alles zo soepel verlopen als de 'hoge heren' willen doen vermoeden! Over hoge heren gesproken, de mensen hebben in deze wijk weinig goede woorden over voor de zittende macht. “Het zijn dikke nekken zonder een greintje sociaal gevoel”, meldde een bewoner ons. Ook de voormalige school aan de St. Annastraat was onderwerp van lange gesprekken. Geen idee wat de gemeente met het pand gaat doen en de anti-kraak die daar zit, verdeeld de bewoners. De bekende klachten over groenvoorziening kwamen natuurlijk ook hier weer naar boven.

06-11-2009 Tegelen St.Annastraat Het voormalige schoolgebouw staat ruim 20 jaar leeg, nu wonen er enkele mensen anti-kraak. De buurt wenst een nieuwe functie voor het markante gebouw zodat de wijk ook weer levendiger wordt.

Op zaterdag was de SP massaal in Venlo-oost. Hierbij kregen we versterking van andere afdelingen uit Nederland. Binnen de SP bestaat de opleiding voor kaderleden bekend als de “Groep van dertig” of “het klasje van Marijnissen”. Deze kaderleden verdeelden zich deze dag over Venlo en Oldambt in Groningen. Twee gemeenten waar op 18 november verkiezingen zijn. Met veertien SP’ers extra is een wijk snel in kaart gebracht.
Waar je ook vandaan komt, de mensen vinden het over het algemeen prachtig als SP’ers aan hun deur komen om de problemen die er spelen te bespreken. In de buurt van het Dr. Poelsplein zijn de afgelopen jaren veel zaken weer ten positieve veranderd. Het initiatief van de woningbouwstichting om een woning in te richten als kantoor waar niet alleen de wijkcoördinator maar ook de politie en gemeente spreekuur kunnen houden, wordt als zeer positief ervaren. Net als de mogelijkheid om met vrijwilligers te kunnen klussen in de buurt. Samenhang kan dus wel degelijk worden georganiseerd als er maar een wil is. Na deze wijk was er tijd over en dus werd de aangrenzende wijk tussen de Waterleidingsingel en Leutherweg, ook meteen meegenomen.

buurten 2

In deze drie wijken uiten de mensen hun zorgen over de toename van buitenlandse bewoners. Beide wijken zijn zeker geen zwarte wijken, maar er zullen oplossingen moeten komen om te zorgen dat deze wijken ook in balans blijven. Het SP-alternatief is een gedegen spreidingsbeleid, een oud partijstandpunt (1983) waarop we al vaak veel kritiek hebben gehad, zelfs als racisten werden uitgemaakt! Onterechte kritiek want alleen de SP heeft zich voor dit punt sterk willen maken door de jaren heen terwijl ander partijen bleven pamperen, pappen en nathouden en pas sinds Fortuyn 'wakker' werden, te laat...
Het spreiden van nieuwe huurders over de vele wijken voorkomt dat wijken en scholen een eenzijdige bevolkingsopbouw krijgen en daardoor wijken en scholen in de problemen geraken, verloederen en mensen wegglijden in sociale problemen. Dit standpunt is niet discriminerend maar juist enorm sociaal met een vooruitziende blik. Voorkomen is immers beter dan genezen.

07-11-2009 flyeren Tegelen SP-kandidaat-raadslid Gonny Schreurs (rechts) had tijdens het flyeren ook tijd voor een praatje.

Naast het werk in de wijken is de SP natuurlijk aanwezig op diverse plekken met de nodige flyers en sponsjes. Dingen die overigens gretig aftrek vinden; in een uur 'jagen' we er makkelijk 500 stuks doorheen, waar we ook staan!
De mensen willen verandering en die komt niet door mooie woorden. Die verandering komt er alleen door te kijken wat er speelt vandaag, morgen maar ook over zes jaar en daarop oplossingen te bedenken of alternatieven aan te dragen.

SP De Frisse wind!Ook na de verkiezingen zal de SP de buurten in blijven gaan om met eigen ogen te kijken hoe de vlag erbij hangt. Dat is een belofte waar de burgers ons aan mogen houden, een belofte die we ook kunnen maken want we gaan al jaren bijna wekelijks de wijk in. De buurt is de schaal van de toekomst!

07-11-2009: Beluister de discussie in 'Spijkers met Koppen' (na 46 minuten)
Buurtonderzoek: De SP wil graag weten wat er speelt in uw straat. Lees de enquête en vul hem in.