SP zorgelijk over fouten in Kieskompas

21 oktober 2009

SP zorgelijk over fouten in Kieskompas

logo-kieskompas Maandag werd het Kieskompas gepresenteerd in het Venlose stadhuis. Mensen die het Kieskompas invullen krijgen te zien welke partijen het dichts bij hen liggen. Het is van belang dat de uitslag dan ook dat weer geeft wat partijen aanleverden. Na de presentatie bleek echter dat er 7 fouten bij de antwoorden van de SP staan. Daarop trok de SP aan de bel bij Kieskompas om dit snel recht te trekken.

Alexander Vervoort SP-lijsttrekker Alexander Vervoort: "Nadat ik het Kieskompas zelf ingevuld had kwam ik tot de schokkende conclusie dat 7 “meningen SP” (antwoorden op de stelling) niet overeen komen met datgene de SP aan Kieskompas liet toekomen. Dit kan er voor zorgen dat mensen een andere uitslag en bevinding van de SP krijgen dan ze eigenlijk hadden moeten krijgen."

Navraag bij Kieskompas wijst uit dat ze zich beroepen op de offerte die ze met de gemeente Venlo hebben beklonken waarin staat dat Kieskompas eindverantwoordelijk is en gegevens mag aanpassen. Vervoort: "Het lijkt nu alsog iedere partij z'n huiswerk heeft aangeleverd en Kieskompas dat nog eens dunnetjes overdoet, alsof zij beter weten hoe elke afzonderlijke partij over haar eigen standpunten en toelichtingen denkt. Een vreemde gang van zaken."

De SP heeft Kieskompas gevraagd uit te zoeken waar de fout ligt en die te herstellen. Kieskompas trekt het boetekleed aan en heeft toegegeven dat in de communicatie een fout lag aangezien elke partij voorafgaande de lancering, de gegevens nog eens mocht bekijken. De SP is men hierin vergeten met de huidige problemen tot gevolg. Van de 7 foutieve 'meningen' (standpunten/antwoorden) gaat Kieskompas er alvast eentje aanpassen. Voor de andere 6 wordt een nieuwe aangescherpte toelichting verstrekt zodat die klopt met het door de SP aangedragen standpunt. Kieskompas zou de invulmodule aanpassen.
De SP is niet de enige waarbij het standpunt werd aangepast. Ook bij de VVD en Blerickse Democraten werd in ieder geval 1 'mening' door Kieskompas veranderd. Mogelijk dat ook andere partijen hier last van hebben maar het is aan hen om dat zelf uit te zoeken en met Kieskompas tot een oplossing te komen.

Vervoort: "Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Alleen jammer dat de SP niet voor de lancering afgelopen maandag kon inzien wat Kieskompas er van gemaakt heeft, dat had heel wat ellende bespaard. Ik ben blij met het compromis om de toelichtingen op de 6 stellingen aan te passen, zodat ze voor het Kieskompas beter corresponderen met ons eerder aangedragen standpunt. Ik vind het vooral jammer voor al die mensen die het Kieskompas reeds invulden en misschien bij een andere partij uitkwamen. Ook begrijp ik nu ineens een stuk beter hoe Kieskompas er bij komt dat er geen uitgesproken linkse partij in Venlo zou zijn, hopelijk is ook dat na de nieuwe en aangepaste versie weer rechtgetrokken."

Mensen die nu reeds het Kieskompas invulden zijn dus mogelijk op een verkeerd been gezet. Let wel: de uitslag van het Kieskompas geeft geen stemadvies voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op 18 november maar laat enkel aan de hand van 30 stellingen zien waar u staat in het 'politieke spectrum'.

21-10-2009: website Omroep Venlo: "Onenigheid over Kieskompas"
20-10-2009: website Omroep Venlo: 'Uitgesproken links ontbreekt in Venlo'