24 September: politiek jongerendebat

21 september 2009

24 September: politiek jongerendebat

Aanstaande donderdag is er weer een politiek jongerendebat. Check hierboven de promotie-video met SP-lijsttrekker Alexander Vervoort en Miriam Linders-Duckers van de Blerickse Democraten die door leerlingen van het Valuascollege worden geïnterviewd over enkele heikele thema's.

Het politiek jongerendebat wordt door de openbare bibliotheek Venlo en het Jongeren Informatiepunt JIP Venlo in samenwerking met jongerensite Kloeken.nl georganiseerd met het op oog op de gemeenteraadsverkiezingen op 18 november.
Op de websites van Kloeken en JIP konden bezoekers de afgelopen maanden discussiëren over zes stellingen. Uit deze voordiscussie zijn de vier onderwerpen vastgesteld waarover donderdag gedebatteerd wordt.

De meest bediscussieerde onderwerpen waren: Venlo als aantrekkelijke stad, cultuurclusterproject Made in Venlo, het multifunctioneel centrum de Kazerne en de relatie tussen jongeren en politiek.

Inmiddels is ook bekend welke politici door hun partij afgevaardigd worden. Alexander Vervoort Voor de SP is dat lijsttrekker Alexander Vervoort, voor het CDA is dat Joey Gommans, voor de PvdA Jasper Kuntzelaers, voor de Lokale Democraten Miriam Linders-Dückers, voor de VVD Roy Konings, voor D66 Tom Giesen, voor GroenLinks Jan Lamers en voor de ChristenUnie Henk Buddingh.
De andere partijen die mee (willen) doen aan de komende gemeenteraadsverkiezingen, namen niet de moeite om te reageren op de uitnodiging van het JIP.

Deelnemers en de politici moeten bij elke stelling tevoren aangeven of ze voor of tegen zijn en deelnemen in het eens/oneens vak. Draaikonterij is hiermee uitgesloten (dat zal nieuw en wennen zijn voor sommige partijen). Het publiek wordt voor en na het debat gevraagd op welke partij ze denken te gaan stemmen.
Het debat vindt plaats in café de Locomotief (Parade 2 Venlo) en begint om 19.00 uur. De discussie vindt plaats onder leiding van Robert Bouten en is voor iedereen toegankelijk. Graag tot dan en laat je stem horen!

Bekijk de website van JIP Venlo
Kijk de promotie-video op You Tube.