SP op Radio 1: wij brengen Dé Frisse Wind!

27 augustus 2009

SP op Radio 1: wij brengen Dé Frisse Wind!

logo NOS Journaal In de uitzending van het 'Radio 1 NOS Journaal' werd deze week gepraat met een aantal kwartiermakers over de voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen. Vanmorgen was Alexander Vervoort te gast als lijsttrekker voor de SP in Venlo, waar de campagne nu echt van start gaat want door een herindeling zijn er vervroegde verkiezingen in november.

Hieronder een samenvatting van het 8 minuten durende live interview.
De SP deed vorige keer (2006) niet mee omdat we er nog niet klaar voor waren, een te smalle basis hadden en te weinig kandidaten. In die zin herkennen we ons waar de PVV nu staat. Je moet er namelijk klaar voor zijn om deel te nemen aan verkiezingen want je moet het vertrouwen waar maken. Voldoende scholing om goed beslagen ten ijs te komen om een 'afbreukrisico' te voorkomen want het vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Als SP hebben we ervaring sinds 1972 en die kennis gebruiken we ook in de afdeling Venlo om oplossingen te bedenken waardoor het beter kan in de gemeente.
We zijn er nu klaar voor en pakken deze kans om het vertrouwen dat mensen in de SP stellen waar te maken.

De PVV scoorde 31% van de stemmen afgelopen juni dus is er voor hen een bepaalde basis, een recht om mee te doen en op te stemmen. Dat mensen die kans niet krijgen is jammer. Wat die 31% zegt is dat er veel onvrede is, dat mensen wantrouwen hebben in de huidige politiek en hoe zij omgaat met hoe de mensen het graag zien (tegengesteld beleid).

27-8-2009 Alex op radio SP-lijsttrekker Alexander Vervoort tijdens het interview voor de microfoon in de studio van Omroep Venlo die in verbinding stond met de studio van Radio 1 in Hilversum.

De SP weet wat er speelt onder de mensen doordat we onder andere buurtonderzoek doen; de deuren langs met de vraag wat er goed gaat en wat er beter kan. Mensen ergeren zich dat de politiek alleen bezig is met de grote overstijgende zaken zonder rekening te houden met de kleine dingen in de wijk zoals hondenpoep, losliggende straattegels, parkeerproblemen, veiligheid in de buurt, straatverlichting in de brandgangen.
Allemaal kleine dingen die bij elkaar het voor iemand in een wijk prettiger wonen maakt. Naar die dingen moet wel naar gekeken worden, daar is juist de politiek voor om dat voor elkaar te krijgen; als raadslid ben je dienstbaar en niet anders.
Betreffende hondenpoep moeten er dus voldoende handhavers zijn dus kan er niet bezuinigd worden op de politie. Daarnaast moet de gemeente zorgen voor faciliteiten zoals goede uitrenplekken, hondenpaden en -toiletten en meer kastjes met poepzakjes zodat er geen drollen meer op de stoep en in de berm liggen.

Aanpak van de drugsproblematiek houden zoals het is met coffeeshops aan de grens zodat de overlast uit de binnenstad en de wijken blijft. wietblaadje Een pasjessysteem is onzinnig en nog maar de vraag of dat werkt, een proef daarmee is in onze ogen weggegooid geld aan een slecht bedacht CDA-feestje dat voor Venlo niet van toepassing is. Een proef waar niemand op zit te wachten en toch wil men het werkbare Venlose systeem op de schop gooien?! Opzouten met je proef.

De menselijke maat is volgens de SP een belangrijk thema in de komende verkiezingen. Er wordt te veel gedacht in stenen, beton en prestigeprojecten zonder rekening te houden met de burgers in de wijken die om aandacht vragen voor hun problemen. De gemeente en de politiek is dienstbaar aan haar inwoners, de politiek is er om antwoorden en oplossingen te bedenken.

De tijd is altijd te kort om alles gezegd te hebben, er waren nog vele onderwerpen die Alexander Vervoort graag had willen aansnijden zoals de problemen rondom het rangeerterrein, de asfaltlobby, de onmenselijke situatie in de thuiszorg, verdere uitleg over de onvrede onder mensen en de oplossingen daarop van de SP...
Het live radio-interview gaf in ieder geval aan Nederland een aardige inkijk hoe de SP in Venlo zich opmaakt voor de verkiezingscampagne.

Met het motto 'Dé frisse wind' gaat de SP de verkiezingen in. We zijn nieuw in de gemeenteraad maar wel met 40 jaar ervaring hoe het anders kan en beter moet, met steeds menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit als basis. Wij gaan er voor en zijn bereid om de stad over te nemen om een einde te maken aan het gezeik, gelazer en de besluiteloosheid.

Waarom het motto 'Dé frisse wind' en waarom is die frisse wind nodig in Venlo?
Politieke partijen en hun politici in Venlo zijn vastgeroest. Ze vinden het belangrijker om gezellig met elkaar in de kroeg om te kunnen gaan en “vrienden” te zijn op Twitter en LinkedIn dan kennis te maken met de kiezer en de werkelijke problemen die ze ervaren. De politiek is al jaren de weg kwijt, burgers ergeren zich blauw aan de vriendenkliek die elkaar de hand boven het hoofd houdt, elkaar baantjes toeschuift en weg kijkt bij grove fouten.
Zelden is het wantrouwen in de politieke elite zo groot geweest. De komende tijd zullen de zittende partijen weer van alles gaan roepen om de gunst van de kiezer. Maar na de verkiezingen blijft het weer bij het oude. Misschien dat de ene partij is ingeruild voor de andere, enkele poppetjes zijn ingewisseld en misschien een nieuwe coalitie. Althans in naam, zonder noemenswaardig verschil met de vorige coalities. Dat zijn nu juist redenen waarom steeds minder mensen gaan stemmen; hun wantrouwen en afkeer wordt steeds bevestigd.

De SP wil hier een fris geluid tegenover zetten. Een geluid wat we bijna dagelijks op straat horen. logo SP De mensen hebben haarfijn door dat de verkiezingsstrijd begonnen is en dat partijen nu met beloften komen terwijl ze al jaren in de coalitie zitten. Dat maakt die partijen onbetrouwbaar en mensen snakken naar een geluid dat zij zelf herkennen. Mensen hebben behoefte aan een partij die de rol van volksvertegenwoordiger echt serieus neemt en wél opkomt voor de belangen van de kleine man in de straat.

Het SP-verkiezingsprogramma zal genoeg alternatieven en oplossingen aandragen die verfrissend, brutaal, realistisch maar ook ambitieus zijn. Venlo moet gewoon socialer en menselijker worden met aandacht, erkenning en oplossingen voor de grote en kleine problemen. Daarvoor is een ommezwaai hard nodig. De SP zorgt voor die frisse wind!

Beluister hier het radio-interview (2e uur, na 46 minuten)