SP voorstel natuurbeheer aangenomen

3 juni 2009

SP voorstel natuurbeheer aangenomen

natuur Afgelopen vrijdag hebben alle partijen in Provinciale Staten (met uitzondering van de VVD) een SP motie ondersteund voor duidelijkere regels voor het budget voor natuur- en landschapsbeheer. In 2008 is veel geld dat voor natuur en landschap was bestemd hier niet aan besteed.

Peter Visser SP Statenlid Peter Visser: "Wij vinden dat dit geld volledig naar natuur en landschapsbeheer moet gaan. Want het risico is dat het bedrag anders gewoon naar 2009 wordt geschoven en een beetje wordt aangevuld. Hierdoor zou een flink deel van het geld dat we voor natuur- en landschapsbeheer gereserveerd hier niet naar toe gaan."

De SP motie draagt het college van Gedeputeerde Staten (GS) op om het geld extra en apart toe te voegen bovenop het budget voor 2009. Daarnaast is GS opgedragen om regels en afspraken te verbeteren zodat besteding eenvoudiger wordt waardoor deze post vanaf 2009 en verder efficiënter en effectiever gebruikt wordt.

natuur Zeldzaam beeld in deze regio: in een ruig landschap drinkt een rund uit een beek helder stromend water.

Veel geld kan daardoor bijvoorbeeld gebruikt worden voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Naast natuur en landschap kan dit wel eens een gunstig economisch effect hebben omdat kleine boeren met de inkomsten uit deze werkzaamheden hun bedrijf kunnen voortzetten.