Op werkbezoek bij de Voedselbank

22 juni 2009

Op werkbezoek bij de Voedselbank

26-02-2009 Voedselbank 1 De SP brengt regelmatig werkbezoeken om het beleid te toetsen aan de werkelijkheid. Zo ging de SP ook een kijkje nemen bij de Voedselbank in Tegelen. De SP is geen voorstander van voedselbanken maar in deze tijd van welvaart en crisis zijn ze verdomd hard nodig.

Op een stralende donderdag deden vier lokale SP-bestuursleden de Voedselbank aan de Hoekstraat in Tegelen aan voor een werkbezoek, gesprek en kennismaking. De Voedselbank heeft zich tot doel gesteld om de groeiende armoede te bestrijden door wekelijks voedselpakketten uit te delen aan mensen die financieel niet rond kunnen komen.

Daarnaast wil de Voedselbank door het inzamelen en uitdelen van overtollig voedsel verspilling tegengaan. Een prachtig streven maar in deze tijd wel erg vreemd want in een tijd waarin eigenlijk niemand meer arm hoeft te zijn blijkt armoede een niet uit te bannen verschijnsel, zelfs niet in een van de rijkste landen op de wereld.

26-02-2009 Voedselbank 3De inhoud van elke krat is gelijk aan 1 voedselpakket dat veel groente en fruit bevat, vooral voor kinderen erg belangrijk dat ze de juiste bouwstoffen, mineralen en vitaminen binnen krijgen.

In Nederland werd de eerste voedselbank opgericht in 2002, rijkelijk laat in vergelijking met de VS waar al in 1945 voedselbanken waren om de eigen bevolking niet te laten verhongeren. Nog steeds leeft ongeveer een derde van de bevolking in Amerika onder de armoedegrens!
In Nederland zijn momenteel zo'n 110 voedselbanken waarvan 5 in Limburg. De Voedselbank Venlo met uitdeelpunten in Tegelen, Blerick en Venlo, voorziet sinds 2004 wekelijks 250 gezinnen van een boodschappentas vol gevarieerd eten.

Zo'n 35 vrijwilligers verzorgen de distributie, transport, samenstellen van de pakketten, intake van nieuwe 'cliënten', en de vrijwilligers vormen ook het bestuur.

De Voedselbank kent 100 leveranciers zoals bakkers, supermarkten, groothandels, bedrijven maar ook particulieren die bijvoorbeeld hun koffiepunten inzamelen (intussen een miljoen!) waar handige spullen gekocht kunnen worden voor gezinnen.

Thijs Jongen en dhr. Janssen, die ons rond leidden vertellen: ”De leveranciers leveren het voedsel veelal zelf aan. Niet alleen via de voordeur maar ook anoniemer via de achterdeur. En vergis je niet want er zit goed spul tussen, alleen kloppen vaak de verpakkingen niet meer, staat er een verkeerde taal of oud logo op en dus onverkoopbaar in de supermarkt. Zonde om het weg te gooien en nu maken ze er veel mensen blij mee en hebben de bedrijven toch nog reclame en afzet van hun producten. Ook zitten er soms producten tussen die mensen normaal gesproken niet kunnen betalen zoals aardbeien, asperges of bramen.”

26-02-2009 Voedselbank 5Met het product is niks aan de hand alleen kunnen de meeste mensen hier geen Grieks lezen. De fabrikant heeft witte stickers met een korte uitleg in het Nederlands op de verpakkingen geplakt zodat iedereen toch weet hoe het product bereidt moet worden.

Ook kent de Voedselbank enkele sponsoren waardoor de talloze kosten betaalt kunnen blijven worden. Jongen somt op: ”Er gaat vooral veel geld zitten in de verzekeringen en daarnaast zijn er kosten voor energie, telefoon, diesel, afvalverwerking en ongediertebestrijding.”

De intake (inschrijving) is een noodzakelijk ding. Janssen: “Veel mensen hebben drempelvrees om zich hier aan te melden, voordat ze de stap zetten leven ze soms al vele maanden of jaren in armoede. De schaamte moet eerst doorbroken worden. Het tv-programma van de Frogers heeft die drempelvrees verlaagt, mensen hebben op tv kunnen zien wat een voedselbank is en doet, hoe het werkt.”

Het tv-programma heeft ook z'n keerzijde: “Sommige leveranciers denken daardoor dat het elke voedselbank voor de wind gaat en dat is natuurlijk niet zo, wij blijven verlegen om de (rest)partijen van producenten en winkels.”

26-02-2009 Voedselbank 4Niet alleen versproducten zoals brood, zuivel, groenten en fruit maar ook sapjes en fruitdrinks worden geleverd.

Tijdens de intake wordt mensen niet het naadje van de kous gevraagd, het belangrijkste in inzicht in de maandelijkse inkomsten en uitgaven, wat houden mensen per saldo over om van te leven. Op dit moment kan de Voedselbank Venlo maximaal 250 gezinnen bedienen, ieder gezin voor maximaal 3 jaar want er heerst een wachtlijst; “gezinnen met kinderen hebben altijd voorrang en dat begrijpen de mensen ook wel”, aldus bestuurslid Jongen.

Wie een pakket krijgt hangt sterk af van de gezinssituatie en het leefgeld dat iemand over houdt na aftrek van alle kosten, lasten, premies en schuld en ligt gemiddeld op 150 euro per maand. Mensen die bijvoorbeeld onder bewindvoering staan (schuldhulpverlening) krijgen vaak 50 euro per week om van te leven.

De aanvragen voor voedselpakketten stijgen gigantisch. De Voedselbank heeft nog geen probleem maar als de vraag hoger wordt dan het aanbod, wordt het moeilijk.
Daarnaast moeten ze voorzichtig zijn met het aanbod van leveranciers omdat de Voedselbank geen diepvries heeft om producten langer te kunnen bewaren (grotere voorraad).

De Voedselbank kent een goede samenwerking met andere stichtingen die een handje meehelpen in Tegelen of bij andere voedselbanken in de regio uithelpen, zoals welzijnsstichting Vorkmeer die in Tegelen spullen ophalen en het verder verdelen of het zelf in Panningen uitdelen; zo gaat er geen voedsel verloren.

26-02-2009 Voedselbank 7De diverse kisten staan klaar voor vervoer naar de andere uitdeelcentra van de Voedselbank. Door de smalle inrit rijden busjes af en aan om de levensmiddelen te bezorgen.

De Voedselbank is er trots op een eigen grote koelwagen te kunnen kopen door een afspraak met de Belastingdienst die coulant was met de 42% autobelasting waardoor een tweedehands koelwagen aangeschaft kon worden voor tienduizend euro.

Met die auto kunnen ze nu versproducten zelf ophalen bij leveranciers en verspreiden onder de andere voedselbanken, waar men voorheen veel met eigen auto's grote afstanden aflegden.

Jongen: ”We hebben een 'hotline' naar de gemeentelijke Sociale Dienst waar we een netwerk van contacten hebben opgebouwd. Want we hoeven geen geld van de gemeente maar wel het noodzakelijk directe contact. We zien niets in de 'papieren tijgers' zoals het CDA-raadsinitiatief 'armoedeplatform' waar na 1,5 jaar vergaderen nog niets uit voort gekomen is, er is geen pakket uitgedeeld.” Binnen de SP luidt een belangrijk gezegde: niet denken maar doen.

De Voedselbank heeft zich puur toegelegd op het uitdelen van voedselpakketten. Bestuurslid Janssen: ”We kunnen mensen niet ook nog eens helpen met bijvoorbeeld schuldhulp of huurschulden, wel de weg wijzen door die mensen door te verwijzen binnen ons contactennetwerk zoals met de Sociale Dienst”

26-02-2009 Voedselbank 6Prachtige rode tomaten, niet alleen heerlijk maar zeker zo gezond ;-)

In 2008 waren in Nederland bijna 1,4 miljoen mensen arm. Liefst 600.000 van hen heeft gewoon werk, onder wie veel mensen in loondienst en kleine ondernemers.

Er leven 200.000 'werkende' huishoudens onder de armoedegrens. Bijna 430.000 kinderen groeien op in armoede. Dat kan niet in een rijk land als Nederland!

Armoedebestrijding heeft helaas nog steeds geen topprioriteit, zelfs niet nu in de crisis waarin de verwachting is dat er vele tienduizenden werkelozen en een groeiend aantal 'werkende armen' bijkomen.
De SP vindt het onacceptabel dat nog steeds honderdduizenden kinderen in ons welvarende land opgroeien in armoede en daardoor ongelijke kansen hebben. Veel partijen hebben moeite in het erkennen van armoede, stoppen het liever onder het vloerkleed. In feite is dat het erkennen van hun eigen falen en daardoor het continue bestaan van armoede.

Door die armoede zijn voedselbanken en ook kledingbanken hard nodig. Voor de SP een doorn in het oog maar voor de tijd dat ze nodig zijn verdienen ze alle lof en steun.

26-02-2009 Voedselbank 2Een pas binnengekomen palet spruiten wordt door de vrijwilligers verdeeld in gelijke porties, elk voedselpakket een pond spruiten.

Werk is overigens niet altijd een oplossing voor armoede, blijkt wel uit de diverse oorzaken van armoede: schulden (Wehkamp, leensites), faillissement, ziekte, echtscheiding, verslaving, hoge lasten/ hypotheekkosten, lage scholing, pech en mensen die gewoonweg net te weinig inkomen hebben.

Er is vaak sprake van een acute noodzaak of zoals dhr. Jongen en dhr. Janssen, die ons rond leidden, het zeggen: “Honger heb je nu, dan heb je geen tijd voor de bureaucratie. Nood kan nu -op elk moment- ontstaan. We kijken niet waarom mensen in nood zijn gekomen maar hoe we hen hier en nu uit de nood kunnen helpen.”

Bezoek de website van de Voedselbank Venlo voor informatie over donaties, aanmeldingen, wanneer u overtollig voedsel heeft of wanneer u vrijwilliger wil worden. Elke steun en hulp is welkom.