Nederland wil minder Brussel

4 juni 2009

Nederland wil minder Brussel

SP-lijsttrekker Dennis de Jong: "61,6% van de Nederlanders zei "NEE" tegen de EU-grondwet in 2005. Zij willen minder Brussel maar Brussel dijt almaar uit en bepaalt meer en meer. We laten ons niks opleggen en opdringen door de steeds machtiger wordende bureaucraten en lobbyisten." Europa moet en kan socialer, menselijker, democratischer, duurzamer en beter! Geef de SP uw vertrouwen.

Stop de bestedingsgekte en bemoeizucht. Europa is niet bedoeld voor big business. Stop de gedachte van 'big is beautiful' en het neo-liberale martktdenken. De economische crisis kwam er niet voor niets, het is een uitvloeisel van onder meer de neo-liberale en kapitalistische wind van de afgelopen decennia. Juist de mensen die de crisis hebben veroorzaakt doen nu alsof het door iets anders komt en pakken nog een vette bonus mee.

Agnes Kant Een beter Europa begint in Nederland.
Agnes Kant, fractievoorzitter voor de SP in de Tweede Kamer: D66 en GroenLinks verwachten altijd meer van Brussel dan van Den Haag. Zij zijn eurofiel. Geert Wilders roept boos ‘weg met Brussel’. Hij wil Nederland op slot doen voor alles wat hem niet zint. Hij is eurofoob. CDA en VVD hebben Europa jarenlang op het pad gezet van meer markt en minder overheid. Zij zijn neoliberaal. En de PvdA draait naar CDA, VVD en D66 maar haar basis is daar erg ongelukkig mee, vooral als het om Brussel gaat.

In 2005 liet namelijk 61,6% van de bevolking weten tegen de Europese Grondwet te zijn, waaronder een groot deel van de achterban van deze partijen. Daardoor werden ze volkomen verrast. In plaats van te luisteren naar dit signaal hebben ze de Grondwet in vermomming er alsnog doorheen gedrukt én de Nederlandse burger een stem erover ontnomen.

De SP heeft het signaal wel verstaan. Nederlanders zijn niet tegen het lidmaatschap van de Europese Unie. Integendeel, het lidmaatschap heeft ons welvaart en vrede gebracht. Maar het kan allemaal wel een tandje minder. Daarmee is de SP niet eurofiel, niet eurofoob, niet neoliberaal en niet vaag. Wij zijn eerlijk en oprecht eurokritisch. Tegen onbegrijpelijke Brusselse bevelen en de dreigende afbraak van democratische en sociale rechten. Voor eerlijke Europese samenwerking die de belangen van onze burgers vooropstelt.

Ook Europa vraagt om een nieuwe koers nu de financiële en economische crisis het failliet van het neoliberalisme heeft aangekondigd. Met Dennis en zijn team hebben we die koers ook voor Europa ingezet. Wij zeggen: Nederland wil minder Brussel. U ook? Vandaag heeft u het voor het zeggen, ga stemmen.

campagnewebsite 'Minder Brussel'