Freij dreigt, vlak voor zijn aftreden?

28 mei 2009

Freij dreigt, vlak voor zijn aftreden?

Jocustrio 2007 En ineens is het toch nog spannend geworden in de Venlose politiek! Wat wil het geval, gisterenavond is tijdens de gemeenteraadsvergadering gesproken over de besluitvorming rondom 'project Laerbroeck'. Partijen konden het niet eens worden en de wethouder dreigde met opstappen.

Column door bestuursleden Ton Heerschop en Alexander Vervoort

Het gebied tussen Hout-Blerick en Maasbree wil de gemeente Venlo anders inrichten, door er woningen op het water te laten verrijzen naar twee voorbeelden in Roermond, waarvan er eentje wel is gebouwd en de ander niet omdat het project niet rond kwam (te duur) en in kostbaar natuurgebied zou moeten verrijzen (veel tegenstand waaronder van de lokale SP). Venlo loopt ook hierin Roermond dus achterna in kopieergedrag; en ook hier zijn er genoeg tegenstanders tegen de megaplannen van de gemeente om te bouwen voor de rijken in gebied dat nu een groene buffer is.

dijkerheide

De gemeente zegt hierover: “De visie gaat uit van het principe eerst het landschap maken, daarna andere functies toevoegen”. Het landschap maken is feitelijk veel eerder de natuur z'n gang laten gaan en vrijheid geven aan de Maas om deze een breder stroomgebied te geven ook als buffer tegen overstromingen.

In de vergadering van de gemeenteraad kwam het gisteren echter tot een aanvaring over een aanpassing. Alle partijen, met uitzondering van GroenLinks, wilden de dijk in dit gebied behouden en wilden minder ingrijpende veranderingen. Wat de redenen ook zijn, het is duidelijk dat een groot deel van de raad deze aanpassing ook na een tweede termijn in het debat wilde handhaven. Verantwoordelijk wethouder Freij (GL) verzocht nog om uitstel van de besluitvorming maar ook na dit verzoek hielden de partijen voet bij stuk. Freij stond keihard voor het blok; of de wil van de raad uitvoeren of in conflict komen met de raad. Hij maakte er een show van door erg misplaatst te dreigen met aftreden wetende dat niemand nu een coalitiebreuk kan gebruiken zo vlak voor de verkiezingen. Dat voor een wethouder die z'n afscheid lang geleden al aankondigde en over enkele maanden weg is.

Wethouder Freij is als een generaal die het einde van de oorlog in zicht heeft maar niet wil accepteren dat er dan geen veldslagen meer worden gevoerd. Het machtswoord dat hij blijkbaar gisteren nodig had toont wederom de dominantie waarmee hij als een alleenheerser over zijn domein eist te kunnen regeren. Onlangs spraken politieke concurrenten van Freij over diens datum uiterste houdbaarheid, na gisteren is duidelijk dat deze stelling volledig juist is.

Jocustrio 2007 foto rechts: toen nog gelukkig samen, wethouder Freij (GL) met Wethouder Verheijen (VVD) in het omstreden Jocustrio van 2007.

De raad trapte er in, zoals wel vaker.
Er volgde crisisoverleg met als slotsom dat de coalitiepartijen PvdA en VVD weer eens een draai maakten en toch nog een maand uitstel gaven aan Freij. De VVD haalt zowaar de PvdA binnenkort in als het om draaien gaat! Zolang de posities maar veilig gesteld worden en ze mogen blijven regeren binnen deze gemeente doen ze alles wat wenselijk is om de eindstreep te behalen, zo lijkt het moto.
We hopen dat Freij niet gaat draaien en ook inderdaad vaarwel zegt na dit jaar!

De 'oppositie' was ook nijdig.
Volgens het CDA gaat het om gekwetste ego’s. Het gebeurt niet vaak maar dit zijn we voor 100% met hen eens. Hoewel men natuurlijk ook moet stellen dat het CDA een enorme berg boter op het hoofd heeft en al bijna vier jaar met een vak vol gekwetste ego’s in de oppositie zit, een rol waarin ze jammerlijk faalt. De SP wil het CDA graag nog een termijn de kans geven om het oppositievoeren te leren.
'Alle' Lokale Democraten stelden dat een en ander niets met dualisme te maken heeft maar pure machtspolitiek was. Niet te geloven maar we zijn het 50% met hen eens namelijk dat stukje over machtspolitiek. B&W-kamer Dualisme faalt in Venlo als sinds de invoering en heeft enkel tot resultaat gehad dat in de achterkamertjes alles vooraf geregeld wordt. Triest en niets wat te maken heeft met volksvertegenwoordiging.

Feit is dat alle partijen, geen enkele uitgezonderd, door de Europese verkiezingscampagne eindelijk uit de jarenlange slaap zijn gehaald en zien dat we over een half jaar gemeenteraadsverkiezingen hebben. Het mag duidelijk zijn dat er op korte termijn met enige regelmaat politieke toneelstukjes zullen worden opgevoerd om vervolgens via verschillende draaien de zaak weer te redden. De oppositie zal steeds vaker moord en brand schreeuwen maar geen poot aan de grond krijgen.
De SP durft te wedden dat zodoende ook het project Laerbroeck, na de maand uitstel, over de verkiezingen heen getild wordt oftewel als onderdeel van de verkiezingscampagne gemaakt wordt, net als het kazerneterrein en de Maaspoort. Deze besluiteloze raad brand liever haar vingers niet aan zaken die ze in de campagne terug gekaatst kan krijgen...

Het is in Venlo echt tijd dat de zaak eens goed en stevig wordt schoongeveegd. De gevestigde partijen hebben er eenvoudigweg een puinhoop van gemaakt. Het is de keuze aan de kiezer of zij dit na de jaarwisseling wederom een dergelijke koers wil. Andere partijen zullen de zaak stevig moeten schoonborstelen en nieuw leven inblazen, met stevig debat tussen college(partijen) en oppositie en afgewogen besluiten. Nog even geduld.