Statenfracties willen opheldering over beloning directeur Klavertje 4

23 april 2009

Statenfracties willen opheldering over beloning directeur Klavertje 4

Eurobiljetten De fracties van SPD, PvdD en SP in Provinciale Staten willen opheldering over de salariskosten van Pierre Sommer, directeur van Klavertje 4. Gisteren werd duidelijk dat de provincie en de gemeenten in de regio Venlo dagelijks 2400 euro betalen aan het bureau dat Sommer heeft gedetacheerd.

Thijs Coppus Voor de SP zijn de hoge salariskosten onacceptabel. SP-fractievoorzitter Thijs Coppus: "Klavertje 4 is een bedrijf met alleen overheden als aandeelhouder, wekelijks zijn de vier deelnemende gemeenten en de provincie bijna 10.000 euro kwijt aan de salariskosten van de directeur. Dit is ongelofelijk."

De SP heeft samen met de Partij voor de Dieren en de SPD schriftelijke vragen gesteld over de hoge beloning. Coppus: "Eerder heeft gedeputeerde Driessen (CDA) aangegeven dat de beloning van de directeur van Klavertje 4 niet boven de Balkenendenorm (177.000 euro) mag zijn. Wij willen weten waarom deze uitzondering wordt gemaakt. Juist nu het economisch slechter gaat en er veel ophef is over beloningen van topbestuurders gaan de gemeenten in de regio Venlo en de provincie Limburg met geld smijten. Dit pikken wij niet."

Het is nu aan het provinciebestuur om met tekst en uitleg te komen en deze bizarre kwestie te verklaren en veranderen.

Update 14-5-2009: Directeur Klavertje 4 krijgt 350 duizend euro loon

Pierre Sommer, de toekomstige directeur van het grootschalige landbouwontwikkelingsgebied Klavertje 4/Greenport Venlo krijgt 350.000 euro per jaar. Dat is het antwoord vandaag van gedeputeerde Driessen (CDA) op vragen van de SPD, SP en Partij voor de Dieren.

De provincie zegt zelf "geen problemen te hebben met deze beloning" en noemt het zelfs "een marktconform salaris". De SP Venlo weet niet wat de provincie verstaat onder marktconform maar duidelijk is dat de provincie een andere markt moet kennen dan de rest van Nederland aangezien een gemiddelde melkveehouder, tuinder of akkerbouwer moet rondkomen van een klein maandloon. Dat van Sommer is dus 80.770 euro per maand oftewel 6730 euro per week!
Het is van de gekke dat Sommer een salaris van ruim twee keer dat van de minister-president krijgt, en dat voor een directeur van een stuk grond waarop nog niks staat en dat enkel bedoeld is voor rijke landbouwondernemers en projectontwikkelaars.
Opnieuw een grote schande waaruit blijkt dat het graaien aan de top gewoon door gaat, en de provincie staat er bij en vindt het allemaal oke!?!