Wel steun, geen deelname aan demonstratie

16 januari 2009

Wel steun, geen deelname aan demonstratie

Hier is... Op veel plekken hebben mensen de afgelopen tijd hun ongenoegen geuit over de oorlog. Dat verliep niet overal even soepel doordat sommigen de vredesbetuigingen aangrijpen om te rellen en leuzen te roepen. Aanstaande zaterdag is Venlo het toneel voor een demonstratie. De SP hoopt dat die netjes verloopt met alleen oprechte deelnemers.

De SP onderschrijft de doelen van de demonstratie in Venlo: het signaal afgeven dat het geweld moet stoppen en het toelaten van humanitaire hulp.

Maar waarom doet de SP dan niet mee aan een vredesdemonstratie die zaterdag in Venlo wordt gehouden? Omdat de SP van de organisatie niet tot nauwelijks inzage heeft gekregen wie deze vredesdemonstratie steunen, hoe het georganiseerd is en met welke dingen is rekening gehouden. Daarnaast heeft de SP geen mogelijkheid gekregen om mee te praten over inhoud, opzet en doel van de demonstratie. Daarmee zou de mogelijkheid ontstaan dat de SP afdeling betrokken raakt bij standpunten die niet overeenkomen met wat we als partij willen uitdragen.

Een van de organisatoren heeft de SP wel gevraagd om mee te doen. Daarop hebben we hem een lijst met vragen gestuurd waarop we tot op heden geen enkele reactie hebben gekregen. Gisterenavond kregen we wel doodleuk een persbericht en een affiche toegestuurd... Wanneer de organisatie niet eens de moeite neemt om enkele voor de SP belangrijke vragen te beantwoorden, hoe serieus moet de SP dan die organisatie nemen wanneer we niet weten waar we aan toe zijn?

Opgeteld is dat reden voor het afdelingsbestuur om als SP wel steun te geven maar niet deel te nemen aan de demonstratie. Dat vinden we jammer maar voelen ons er toe genoodzaakt. Desondanks bedanken we de organisatie voor het genomen initiatief en hopen op een goede, ordelijke en constructieve bijeenkomst.

Een winst is wel al gemaakt. Terwijl in Den Haag het CDA zich afzijdig houdt en eerder Israël steunt en Hamas veroordeeld, in plaats van beide partijen te veroordelen, is in Venlo het CDA wel duidelijk. Raadslid Muzaffer Bozaslan is een van de organisatoren en geeft daarmee een helder signaal af, ook richting zijn eigen CDA. Wanneer de regering dit zou overnemen, zijn we weer een stap verder op weg naar een goede en eerlijke verstandhouding in dit dramatische conflict. De SP is erg blij met de onafhankelijke opstelling van de lokale CDA (deed ze dat maar vaker).

- Opinie SP Venlo -

slachtofferHet is oorlog in Gaza, oorlog in al haar gruwelijke vormen en met de meest diepe menselijke ellende die men zich maar kan voorstellen. Voor de SP en ook voor de SP afdeling Venlo is het direct stoppen met het geweld niet alleen een wens, het is volgens ons een vereiste om te komen tot een oplossing in het Palestijns-Israëlische conflict. Iedereen die wel eens de website van de SP bezoekt kent het standpunt van onze partij in deze historische complexe kwestie.

Dat de situatie in Gaza een humanitair drama is mag duidelijk zijn. Uitgaande van diverse internationale conventies kan men vaststellen dat beide partijen, zowel Hamas als Israël, zich hier niet aan houden. Het beschieten vanuit de dichtbebouwde Gaza-strook van Israël door Hamas is niet alleen een daad van terreur, het is ook gebruik maken van de bevolking als menselijk schild. Aan de andere kant is het met, onder andere witte fosfor, beschieten van delen van de stad door Israël ook een duidelijke schending van de conventies.

slachtofferEr zijn inmiddels veel slachtoffers in dit conflict. Veel kinderen, vaders, moeders, broers en zussen komen nooit meer thuis. Anderen zijn voor het leven verminkt en voor hen zal het leven nooit meer hetzelfde zijn. De slachtoffers vallen aan beide kanten, aan Palestijnse kant komt de ellende veel vaker voor dan aan de kant van Israël. Dit wil echter niet zeggen dat het ene leed zwaarder is dan het andere. Het zorgt er wel voor dat de voedingsbodem van terreur door het militair optreden van Israël eerder groeit dan minder wordt.

De oplossing die de SP op de lange termijn voor ogen heeft is de zogeheten ‘twee staten oplossing’. Zowel Israël als de Palestijnen hebben recht op zelfbeschikking en veiligheid. Er moet daarom een einde komen aan de bezetting van de Palestijnse gebieden en het nederzettingenbeleid van Israël, en aan de terreur van bijvoorbeeld Hamas. Met veilige, internationaal erkende grenzen voor zowel Israël als Palestina.

Aanvulling 17-01-2009:
De media berichten dat de demonstratie vandaag een uitgesproken anti-Israël manifestatie is geworden. Vooraf was het juist aangekondigd als een algemeen protest tegen het geweld in Gaza... Daarmee blijkt dat de SP de juiste keuze heeft gemaakt door niet deel te nemen. Gelukkig zijn er geen ongepaste leuzen geroepen en verliep de betoging rustig.
De SP wijst het geweld door Hamas en Israël af. Zowel de terreur als het bruut geweld tegen de burgerbevolking moet nu stoppen! De geschiedenis leert ons dat langdurige vrede nog nooit werd bereikt door wapengekletter.

09-01-2009: Agressie beide kanten veroordelen, alleen duurzaam bestand via onderhandelingen
Standpunt SP over Israël en Palestina