Veilingterrein gezondheidsplein?

4 september 2008

Veilingterrein gezondheidsplein?

We zouden bijna teleurgesteld raken dat er af en toe ook goede ideeën vanuit het gemeentehuis komen. Nee, we moeten niet cynisch worden, want ieder goed idee wat de wereld of onze stad een beetje menselijker en socialer maakt moet kunnen rekenen op de steun van onze afdeling.

Was het deze week bijna een goed idee om de ambtenaren vanaf het stadskantoor te verplaatsen naar de kazerne, als het daarbij was gebleven prima! Maar vandaag kwam men met het plan om het voormalige veilingterrein in Venlo-Zuid in te richten als gebied waar primair aandacht is voor gezondheidszorg.

Een en ander staat zonder twijfel in verband met de discussie over de huisartsenpost in dit gebied. Voor de SP was het onbespreekbaar geweest als een dergelijke voorziening was verdwenen. Daar hadden we een stevige actie voor over gehad. Maar de gemeente toont visie als zij zegt dat het gebied tegenover het ziekenhuis een bestemming moet krijgen op het vlak van gezondheidszorg.
Een prima initiatief mits de voorzieningen die daar nu voor bijvoorbeeld jongeren zijn, gehandhaafd kunnen worden of in ieder geval naar een nabij gelegen locatie kunnen verplaatsen. Daarnaast zouden de voorzieningen op dit terrein een aanvulling moeten zijn op de zorg vanuit het ziekenhuis en de huisartsenpost. Een privé-kliniek ziet de SP absoluut niet zitten, die zou te nadrukkelijk de tweedeling in de gezondheidszorg bevorderen.

Andere vormen kunnen eventueel in combinatie met de hogeschool want daar waar hogere opleidingen en gezondheidszorg in deze stad elkaar kunnen versterken moeten we die kans vooral pakken. Tenslotte is het Venlose ziekenhuis niet voor niets een Topklinisch opleidingsziekenhuis. Een gegeven waar deze gemeente best trots op mag zijn.

Er zit op alle gebieden zeker ruimte voor groei, want een stad met een gedegen gezondheidszorg waarbij een levendig studentenleven door geboden opleidingskansen kan ontstaan, zal zich ontworstelen aan de discussie om zich te evenaren met andere steden, ze heeft tenslotte een eigen uniek kenmerk.
Daarnaast versterkt de goede medische zorg de positie als centrum voor toerisme voor met name ouderen. Kansen te over derhalve!

Nu maar hopen dat op een goed idee ook een goede uitvoering volgt! Bij voorkeur onder de regie van de gemeente in plaats van door een projectontwikkelaar waarbij het project weer ettelijke malen over de kop zal gaan.

Misschien een hint om het allemaal in orde te krijgen zouden we wellicht die miljoenen voor de bouw van het nieuwe stadskantoor kunnen benutten?