Thuiszorgwerkers overhandigen ruim 86.000 handtekeningen tijdens landelijke actiedag thuiszorg

11 juni 2008

aanbieden Thuiszorgflyers Agnes Kant partijraad Sinds de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) verkeert de thuiszorg in crisis. Een groot deel van het personeel dreigt zijn baan te verliezen als het niet instemt met een lager salaris, soms wel 25 procent minder. Mensen die zorg nodig hebben, krijgen minder of helemaal geen zorg meer. De verhoudingen tussen gemeenten en zorgaanbieders staan op scherp, de eerste rechtszaak wordt al gevoerd. Vandaag is de landelijke actiedag om opnieuw aandacht te vragen voor de zorgelijke situatie in de thuiszorg.

Op 11 juni werd in veel plaatsen gemeentehuizen bezet door thuiszorgwerkers om aandacht te vragen voor de crisissituatie. Tijdens de bezettingen werden aan de verantwoordelijke wethouders symbolisch de 86.165 handtekeningen overhandigd die zijn geplaatst onder de petitie ‘Ja tegen goede thuiszorg en Nee tegen duizenden ontslagen’.

aanbieden Thuiszorgflyers Agnes Kant partijraad
Afdelingsvoorzitter Alexander Vervoort overhandigd aan SP-Kamerlid Agnes Kant ruim 1100 handtekeningen, opgehaald in de afgelopen maanden op de markt en bij acties in Venlo, Blerick, Tegelen en Belfeld.

Tweede Kamerleden van de SP ondersteunen de bezettingsacties. Zo was Agnes Kant aanwezig bij de bezetting in Leiden. “Het water staat de thuiszorgwerkers aan de lippen, dat willen ze met deze actie duidelijk maken,” liet Kant weten vanuit het Leidse stadhuis. “We zijn hier met tientallen mensen uit de thuiszorg, Leidse SP'ers, maar ook sympathisanten, zoals mensen die thuiszorg nodig hebben en hun familie. Want het is niet alleen een kwestie van goede beloning en arbeidsvoorwaarden, maar toch vooral een kwestie van goede zorg. De kwaliteit staat zwaar onder druk en daarover luiden we hier de noodklok richting de gemeenten die tegenwoordig verantwoordelijk zijn voor de aanbesteding van de thuiszorg.”

Een lokale actie in Venlo moest op het laatste moment worden afgeblazen vanwege organisatorische omstandigheden.

Actiepagina De zorg is geen markt, stop de uitverkoop van de thuiszorg
Meldt uw ervaringen bij het Meldpunt Thuiszorg