SP deelt eigen gratis krant uit

7 februari 2008

SP deelt eigen gratis krant uit

cover NU krant 01-2008De SP lanceerde woensdag 6 februari NU, een gratis huis-aan-huis krant met een oplage van 1.750.000 exemplaren die vier keer per jaar wordt verspreid in heel Nederland. De SP is de eerste politieke partij die het publiek via een eigen krant op de hoogte gaat houden van haar bezigheden en sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen. Reizigers ontvingen de krant woensdag als eerste, zo ook in Venlo.

“We gaan vier keer per jaar de bevolking via onze krant informeren over waar we mee bezig zijn en wat we willen bereiken,” aldus partijleider Jan Marijnissen. In de eerste editie van de zestien pagina’s tellende full colour krant staan onder meer artikelen over de toekomst van Afghanistan, het uitkleden van de thuiszorg, oplossingen voor de files en de miljardenverspilling rond ICT-projecten van de overheid.

“In Venlo wordt de krant als eerste aangeboden aan reizigers op het station. Vervolgens wordt de krant huis-aan-huis in de komende weken bezorgd, en zullen we ze op de straat uitdelen. Later dit jaar volgt er ook een lokale krant rondom een onderwerp dat de mensen hier bezig houdt, waarop de SP Venlo haar visie geeft,” aldus afdelingsvoorzitter Alexander Vervoort.
1

De SP kreeg bij het uitdelen vooral positieve opmerkingen. De naam SP zorgt er voor dat sommigen alleen daarom al de krant niet aannemen, maar veel meer mensen juist daarom wél de krant willen hebben. Een passant verwoordde het als volgt: "eindelijk eens objectief nieuws over wat er werkelijk in dit land gebeurt. Goed zo en ga zo door!". Ook was er zoals wel vaker de vraag of er alweer verkiezingen zijn. Nee, de SP staat juist ook buiten verkiezingstijd op straat om de mensen te informeren, juist dan wanneer andere politieke partijen menen te kunnen rusten op hun krent.
De krant vond gretig aftrek en al snel was de meegebrachte voorraad op. Geen nood, we gaan de krant nog vaak genoeg uitdelen en ook aan huis bezorgen. Ook kunt u via deze link de krant online bekijken.

De krant ‘NU’ werd op woensdag 6 februari 2008 tussen 16.00 en 18.00 uur gepresenteerd door de SP afdeling op het NS-station van Venlo. Gelijkertijd is de krant in tientallen andere gemeenten ten doop gehouden en verspreid door de lokale afdelingen van de SP. Vele Kamerleden waaronder Jan Marijnissen hebben samen met actieve leden, voor het centraal station van Den Haag op hetzelfde moment de eerste exemplaren uitgedeeld aan het publiek.

Online versie van 'NU - Voor een beter Nederland'
Download de complete NU (PDF, 11.3 MB)
Marijnissen deelt eerste exemplaren gratis krant uit