Actie "Openheid over Irak" in Tegelen en Venlo

1 april 2007

Actie "Openheid over Irak" in Tegelen en Venlo

De SP afdeling Venlo is afgelopen zaterdag gestart met de campagne voor een onafhankelijk onderzoek naar de Nederlandse steun aan de oorlog in Irak. Net als in tientallen andere plaatsen in het land haalt de SP handtekeningen op om de eis voor een onderzoek kracht bij te zetten. Op de markt in Tegelen en bij supermakt Benders aan het Gelreplein in Venlo kreeg de SP zaterdag veel bijval.

De SP wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de informatie waar de Nederlandse regering haar steun aan de oorlog tegen Irak op heeft gebaseerd. Onderzoek in Amerika en Engeland heeft aangetoond dat belangrijke informatie over de aanwezigheid van massavernietigingswapens in Irak niet juist was. President George Bush en premier Tony Blair hebben dat openlijk toegegeven. Het is hoog tijd dat er ook in Nederland volledige openheid van zaken wordt gegeven over de steun aan de oorlog tegen Irak.
De mensen waren zeer te spreken over de actie en sommigen gingen spontaan ter plekke meehelpen handtekeningen ophalen. Binnen anderhalfuur waren er ruim 200 handtekeningen gezet. Enkele enthousiastelingen namen handtekeningenlijsten mee om zelf actief aan de slag te gaan.
Er was veel kritiek op de houding van de PvdA wat betreft een onderzoek naar de oorlog in Irak en er was veel lof voor de houding van de SP. Voor een aantal mensen was deze actie de doorslag om nu echt voor de SP te kiezen.
De afdeling zal de komende weken hard aan de slag gaan met deze campagne. De Tweede Kamer wees een parlementair onderzoek af, dankzij een blokkade van coalitiepartijen CDA, CU en PvdA. Later dit jaar, in juni, zal een soortgelijke stemming in de nieuwe Eerste Kamer aan de orde komen. De handtekeningenactie is bedoeld ter ondersteuning van het pleidooi voor een onderzoek dat de SP in de Eerste Kamer zal houden. Het is dus erg belangrijk dat er heel veel handtekeningen komen.

Wij zijn met een enthousiaste ploeg maar kunnen nog veel hulp gebruiken. Kun je helpen, geef je dan op bij Petra Zegers. Weet je een school of een vereniging waar we terecht kunnen om aandacht te vragen voor de actie of een evenement waar we met de actie kunnen staan, dan horen we dat ook graag snel.

TEKEN HIER !
SP start grote publieksactie voor onderzoek Irak