Kamerlid Agnes Kant opende speelplein de BuurtpleQ

17 april 2006

Kamerlid Agnes Kant opende speelplein de BuurtpleQ

De BuurtpleQ
Op vrijdag 7 april was Tweede-Kamerlid Agnes Kant in Venlo om op verzoek van buurtbewoners een nieuwe speelplek te openen aan de Noord-Buitensingel in Q4. Op deze dag werd het plein op feestelijke wijze door kinderen in gebruik genomen. Voor hen waren tal van activiteiten georganiseerd. Zo waren er een echte clown en een lieve heks aanwezig, konden de kinderen meedoen aan een workshop Afrikaanse dans of gewoon op het springkussen spelen. Ook was er een ballonnenwedstrijd en kon er gratis gegeten en gedronken worden.

Sfeerimpressie openingsfeest de BuurtpleQ
De onthulling van de naam en de officiële opening werden verricht door Agnes Kant, die in 2003 de wet buitenspeelruimte indiende. Hierin staat dat in iedere wijk minimaal 3% van de ruimte gereserveerd moet zijn voor kinderen. Ook was zij de eerste ambassadeur van de 3VO Nationale Straatspeeldag.

Sfeerimpressie openingsfeest de BuurtpleQ

Onder grote belangstelling wees ze de aanwezigen op het belang van speelruimte:
“Ik begrijp dat er een strijd is geleverd om dit plein tot speelplek om te toveren. Het kwam mij eerder ter oren dat het ook een parkeerplaats had kunnen worden. Het valt de buurt zeer te prijzen dat ze zich hiertegen sterk heeft verzet. Kinderen verdienen de ruimte om samen met vriendjes te spelen. Dit is absoluut noodzakelijk voor hun sociale ontwikkeling! Ik ben dan ook erg blij dat ook de gemeente zich hiervoor heeft ingezet en wil er voor pleiten dat er ook in de toekomst ná de herstructurering van deze wijk speelruimte voor de kinderen aanwezig zal zijn.”

Agnes Kant onthuld naam BuurtpleQ

Hierna trok Agnes een doek van de muur, waardoor de winnende naam voor het plein zichtbaar werd en het plein officieel in gebruik kon worden genomen. Voortaan zal het plein door het leven gaan als de BuurtpleQ, een verademing voor kinderen die voorheen nergens in deze buurt terecht konden om lekker in de buitenlucht te spelen.

Agnes Kant aan het woord

Hierna nam Agnes een waardecheque in ontvangst die ze kan besteden in de toekomstige Buurtsuper aan de Bolwaterstraat en werden de festiviteiten voortgezet. In de Buurtsuper zal o.a. kunst te koop zijn die ook beschikbaar is voor mensen met een wat smallere beurs. Tot slot nam Agnes natuurlijk een kijkje op het plein en waar ze sprak met ouders, vrijwilligers, kunstenaars en beleidsmakers. Voor ze afscheid nam kreeg ze van leden van de SP Venlo ook nog een korte rondleiding in Q4. Ze liet ons weten graag nog eens terug te komen.

Mieke Ummels aan de wandel

Hieronder kunt u nog wat foto’s bekijken om een goede indruk te krijgen van de activiteiten en sfeer bij de BuurtpleQ

Sfeerimpressie openingsfeest de BuurtpleQ Sfeerimpressie openingsfeest de BuurtpleQ

Ballonnenwedstrijd, steppen, en krijten bij clowntje Polka

Sfeerimpressie openingsfeest de BuurtpleQ

Spelen op het springkussen kon ook.

Muzikale activiteiten tijdens openingsfeest de BuurtpleQ Muzikale activiteiten tijdens openingsfeest de BuurtpleQ Kinderen die meedoen aan muzikale expressie

Ook muziek kon niet ontbreken.

Dossier Q4