Geslaagd A74 protest in Venlo-Noord

17 februari 2006

Geslaagd A74 protest in Venlo-Noord

Actievoerders met stofkapjes

Vandaag organiseerde de SP Venlo een demonstratie bij een keurig geregisseerd onderonsje van het Wijkoverleg Venlo Noord-Oost. Dit wijkoverleg had Tweede-Kamerleden, Duitse burgemeesters en andere toppolitici uit de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen uitgenodigd om de A74 via het roemruchte plateautracé opnieuw kracht bij te zetten nu wederom blijkt dat deze variant de wettelijke normen voor lucht en geluidkwaliteit zal overschrijden. De SP Venlo stond samen met bewoners uit Blerick en Tegelen en andere tegenstanders van het plateautracé aan de voordeur om bezoekers van de bijeenkomst middels pamfletten te waarschuwen voor eenzijdige berichtgeving.

SP in actie

Alles wordt uit de kast gehaald. Speciaal voor deze gelegenheid is ook Harry Voss van het SP MilieuAlarmteam met zijn actiebus naar Venlo gekomen. Overals worden aangetrokken en stofkapjes opgezet.

Ontvangstcomité van tegenstanders

In de regen staat het ontvangstcomité met pamfletten in de aanslag het wijkoverleg op te wachten. Ondanks het slechte weer en het ongelukkige tijdstip zijn er toch bewoners uit Blerick en Tegelen. Per slot van rekening hebben wij zelf ook een vrije dag moeten nemen voor deze actie.

Erik Manders staat pers te woord

De pers is ook goed vertegenwoordigd om verslag te doen van de vreemde vertoning. Actievoerder Erik Manders staat de pers te woord en legt nog eens haarfijn uit waarom de plateauvariant geen oplossing, maar een probleem is: “Iedereen heeft het volste recht om voor schone lucht te pleiten, maar niet over de ruggen van anderen. Kiezen voor de plateauvariant is kiezen voor veel grotere ellende in andere stadsdelen. Die krijgen per slot van rekening ook al de A73 voor hun kiezen”

alleen voor genodigden

Binnen zijn we duidelijk niet welkom.

De sterke arm van het wijkoverleg

Als we toch proberen naar de vergaderzaal te gaan worden we tegengehouden. We mogen er niet in. Ook andere mensen met goede inbreng en opbouwende kritiek, zoals Huub Smets uit de Molenbossen en zelfs een aantal Raadsleden, zijn niet welkom. De 3 leden van de Stichting Geen Twee Snelwegen die wel binnen zijn, mogen slechts luisteren. Het is dan ook een troosteloos geheel: zeer ondemocratisch en slechts gericht op de verdraaide en eenzijdige inbreng van het wijkoverleg.

Binnen aan de koffie

Binnen is het gerieflijk en vooral aangenaam warm. Onder het genot van een kop koffie wachten we af. Ondertussen zijn ook de verslaggevers van Omroep Venlo gearriveerd.

Erik Manders in gesprek met Omroep Venlo

Ook binnen mag Erik Manders de pers te woord staan. Ondertussen komt er een bont gezelschap binnen gewandeld met Burgemeester Bruls voorop.

Karin Haas en Burgemeester Bruls

Afdelingsvoorzitter Karin Haas van de SP Venlo in gesprek met de Burgemeester: “wat komt u hier nou doen?”

Actiebus van het MilieuAlarmteam

Vlug weer naar buiten de actiebus in, want het gezelschap maakt zich op om te vertrekken. Dat kan natuurlijk niet zonder ons!

De achtervolging

De buschauffeur is duidelijk niet geamuseerd van onze achtervolging. Hij koerst met een rotgang naar de A67 (Noorderbrug) richting verkeersknooppunt Zaarderheiken. Daar draait hij zich weer om en volgt de weg terug richting Europaplein.

Ontvangst onderaan de Herungerberg

Aan het begin van de Herungerberg staat een aantal mensen de bus al op te wachten. Hier zullen niet veel later de handtekeningen van het wijkoverleg aan de delegatie worden aangeboden.

Burgemeester neemt handtekeningen aan

Burgemeester Bruls neemt het magere aantal handtekeningen in ontvangst. Het geheel is een complete schertsvertoning en staat totaal niet in verhouding met de 5500 officiële bezwaarschriften die de Stichting Geen Twee Snelwegen wist te verzamelen. Bruls is schijnbaar wel onder de indruk en bedankt het wijkoverleg voor haar inzet. Ook een vertegenwoordiger van de Duitse CDU (broertje van het CDA) bedankt het wijkoverleg en spreekt zijn steun uit voor de plateauvariant. Hierna vertrekt de bus weer. Wij hebben er inmiddels schoon genoeg van en keren huiswaarts.

Plattegrond met A74 varianten

Tot slot: we zijn erg blij met het verloop van de bijeenkomst en het protest. Al met al viel de opkomst van Kamerleden en andere politici behoorlijk tegen. De bedoeling van het wijkoverleg was om alle leden van de Tweede-Kamercommissie van Verkeer te strikken. Uiteindelijk waren er slechts twee Kamerleden aanwezig. Dit waren Raymond Knops (CDA) en Lia Roefs (PvdA). Ook de Duitse politici waar het wijkoverleg eerder over sprak, lieten het massaal afweten. Vanzelfsprekend blijft de SP zich verzetten tegen de aanleg van de A74 via de plateauvariant. Dit doen we in de Provinciale Staten, Tweede Kamer, Europarlement en natuurlijk nog steeds ook gewoon op lokaal niveau.

De Klagenfurtvariant

Natuurlijk heeft iedereen het volste recht om voor schone lucht te pleiten. Ook de bewoners van Venlo-Oost maken zich zorgen om hun woonomgeving en gezondheid. Wij hebben hier alle begrip voor. De plateauvariant is echter geen oplossing voor dit probleem. Inwoners van Blerick, Hout-Blerick, Boekend, Venlo-Zuid en Tegelen worden immers ook al opgescheept met de zeer drukke en vervuilende A73. Hier nog een drukke snelweg bij leggen is dan ook geen oplossing, maar een nieuw en veel groter probleem voor een veel grotere groep mensen.

Het aanleggen van snelwegen is slecht voor bewoners, natuur en milieu. Wij kiezen daarom voor de minst vervuilende en meest milieuvriendelijke variant. Vanzelfsprekend pleiten wij ook bij de klagenfurtvariant voor de allerhoogste veiligheidsmaatregelen voor omwonenden en milieu!

Pamflet Schone Lucht