Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

24 december 2008

Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

kerstwens SP Venlo Bovenstaande wens geven we elkaar al vele jaren lang mee aan het einde van het jaar. En daar is helemaal niets mis mee, als we het maar menen! Want in de gewoonte schuilt ook het minder waard worden van deze toch speciale wens. Zo gaf ons kamerlid Renske Leijten, nog niet zolang geleden, de baas van zorgverzekeraars Nederland, Hans Wiegel, een stevig commentaar omdat hij de medewerkers in de zorg "speciaal met de feestdagen" in het zonnetje wilde zetten. Deze goedkope sigaar uit eigen doos werd door Renske snel teruggekopt! Hardwerkende zorgmedewerkers verdienen immers altijd respect.

Maar de kerstgroet is ook universeel. Het is onze, soms onbehouwen, manier om te zeggen dat we vrede op aarde wensen. Vrede op een aarde waar zo ongelofelijk veel strijd is. Omvangrijke strijd zoals in de hoorn van Afrika en Afghanistan bijvoorbeeld, maar ook de kleinere strijd voor behoud van werk of historische gebouwen.

De SP Venlo kijkt ook terug op een bewogen jaar.
Een jaar waarin strijd is geleverd met instanties, maar waar vooral veel opbouw is gepleegd. Er waren leden die achteraf moesten vaststellen dat de SP toch niet hun club was. Daar is helemaal niets mis mee, dat recht moet voor iedereen bestaan. Maar er waren vooral steeds meer leden die om wat voor reden dan ook lid werden van de afdeling, maar vanwege veel meer redenen actief mee gingen doen met verschillende activiteiten.

Maar er zijn meer redenen om positief terug te kijken op 2008. Zo is het Bondsgebouw behouden, Speeltuin Hagerweike bleef bestaan, de ingangen van de begraafplaats werden niet definitief gesloten en wat al niet meer.
Was de SP in de tweede helft van het jaar uitermate actief in de wijken en is een grondig scholingsprogramma doorlopen in 2008. Dat kan alleen met mensen die zonder twijfel, zonder afgunst en discussie gaan voor een beter land en nog belangrijker eer beter Venlo!

De kredietcrisis begint de eerste wonden te slaan en zal er nog veel gaan slaan.
Vanuit de Tweede Kamer blijft men angst zaaien om zo de mensen toch vooral te binden aan traditionele partijen. Het jaar 2009 zal in dat kader een jaar zijn van ijkpunten, in de eerste plaats de Europese verkiezingen en in november verkiezingen voor de gemeenteraad. De SP wil een ander Europa en een ander Venlo. Niet neoliberaal met het heilig geloof met oogkleppen in de marktwerking, maar een Europa van mensen als broeders naast elkaar, met daarnaast een Venlo met een sterke sociale binding en een sterke lokale kleinschalige economie.

Dat zijn aan het einde van 2008 de ijkpunten waar de SP Venlo op stuurt.
Dit met de aantekening dat de leden nog moeten beslissen of we als SP gaan meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Zoals altijd hebben zij het laatste woord! Maar wat voorop staat in 2009 zal een SP zijn met kerngroep, met hulpdienst met actieve leden en met een gedegen bestuur. Die laatste worden bewust als laatste genoemd omdat al die andere mensen de SP mogelijk maken. Zij zijn de partij en zij maken het verschil!

Vanuit de kracht van deze mensen bouwen wij de afdeling verder uit. Met u samen voor een grote gemeente met een enorm sociaal hart! Weg van de waan van de markt en weg van de waan van meer, meer, meer! Terug naar de basis van mens tot mens.
Misschien wel terug naar de basis van het geloof in een kind in een kribbe omdat er geen plaats was in de herberg, eerder dan in het geloof gepredikt van de kansel omdat het ooit beschreven stond. Want het beeld van dat kind in die kribbe is krachtiger dan alle toestanden die er ooit omheen zijn verzonnen.
Een boodschap van hoop, leven en een nieuw begin. Laat die boodschap ook vanuit de SP afdeling Venlo u vergezellen in 2009. Geen angst maar hoop!

Ik wens u allen een heel fijne kerst maar vooral een sociaal, warm en gelukkig 2009. Mogen uw dromen over een sociaal en vredig Venlo uitkomen.

Namens het bestuur van de SP afdeling Venlo,

Alexander Vervoort

Afdelingsvoorzitter

Nieuwjaarsborrel en Ledenvergadering
Wanneer: Woensdag 7 januari 2009 om 20.00 uur
Waar: Kafee de Splinter, Dominicanenstraat 6 Venlo (achter C&A)

Alle leden zijn welkom om te proosten op het nieuwe jaar. Sef Derkx leidt de avond in goede banen. Afdelingsvoorzitter Alexander Vervoort zal terugblikken op 2008 en vooruit kijken naar 2009 met nieuwe ambities en doelstellingen. Alle leden mogen hierover meediscussiëren met een drankje in de hand, in een sfeervolle muzikale ambiance verzorgd door Arno Adams.
Belangrijk discussiepunt deze avond zal zijn of de leden vinden dat de afdeling klaar is om mee te kunnen doen aan de gemeenteraadsverkiezingen van november. We hopen daarom op een grote opkomst.

NU is de tijd! Sluit je aan en word lid
Alle nieuwsberichten van 2008